کتاب های حسی لمسی برای کودکان نابینا دسترس پذیرتر می شود!

کتاب های تصویری برای کودکان دروازه ای است برای ورود به دنیای ادبیات و تخیل. اما برای کودکانی که نمی توانند ببینند چطور؟

به همین دلیل تام یه، استادیار دانشگاه کلورادو، و گروهش کار بر روی پروژه کتاب های حسی لمسی را آغاز کردند. آن ها تلاش می کنند که با استفاده از فناوری چاپگرهای سه بعدی کتاب های تصویری را خلق کنند که کودکان نابینا بتوانند آن ها را از راه لمس کردن تجربه کنند.

در حال حاضر کتاب های حسی و لمسی یا سه بعدی اندکی در بازار وجود دارد اما این کتاب ها دست سازند و قیمت شان بالاست.

این برنامه این امکان را فراهم می کند که کتاب های تصویری بیشتری برای کودکان نابینا دسترس پذیر شود و کودکان نابینا نیز همانند کودکان دیگر حق انتخاب داشته باشند. به کمک این پروژه والدین می توانند هر کتاب تصویری را برای فرزند نابیناشان مناسب سازی کنند.

نخستین کتابی که با این فناوری به شکل سه بعدی ساخته شده است کتاب "شب به خیر ماه" اثر مارگارت وایز بروان است.

کتاب های حسی لمسی برای کودکان نابینا دسترس پذیرتر می شود

تام یه می گوید می خواهد برنامه ای بسازد که والدین بتوانند با دوربین از تصاویر کتاب عکس بگیرند و به وسیله چاپگری سه بعدی تصاویر کتاب را سه بعدی کنند. تام یه امیدوار است که چاپگرهای سه بعدی در آینده دسترس پذیرتر باشند. او اعتراف می کند که این کار بسیار دشوارتر از آن چیزی است که  او و گروهش تصور می کرده اند.  

این گروه با "مرکز حامی کودکان نابینا" در دنور بر روی این پروژه کار می کنند. بنیان گذار این مرکز می گوید این کتاب ها به کودکان کمک می کنند تا از داستان ها حافظه لمسی داشته باشند. کتاب های حسی لمسی می توانند برای کودکان نابینا نقش جبرانی بزرگی داشته باشند.

مادر یکی از کودکان نابینا که در این پروژه همکاری می کند می گوید:‌ "این کتاب ها از کتاب های بریل جذاب تر هستند و کودکان نابینا را به خواندن تشویق خواهد کرد."

 

Submitted by editor3 on