کتاب ها پل های رابطه اند

عشق به ادبیات، می تواند دلیلی باشد تا نوجوانان و سالمندان به دیدار یکدیگر بروند. در ایالت نوردراین-وستفالن Nordrhein Westfalen آلمان این کتاب ها هستند که پل های رابطه را می سازند.

اداره "نسل ها، خانواده، زنان و یکپارچگی"، در ایالت "نوردراین-وستفالن" در آلمان، پروژه ای با نام "جوان نیاز به پیر و پیر نیاز به جوان دارد" را برای نزدیک تر کردن نسل ها با هم برگزار می کند. در همین ارتباط و در قالب این پروژه، بنیاد خواندن Stiftung Lesen با اجرای طرح "کتاب ها پل های رابطه اند" در مناطق بیلفلد Bielefeld و زیگن Siegen، نوجوانان و سالمندان را به گفت و گو با یک دیگر فرا می خواند.

از طریق ادبیات و بلند خوانی است که بین افراد سالمند و نوجوان رابطه ایجاد می شود و به این ترتیب آن ها می توانند درباره زندگی و دیگر موضوع ها با هم گفتگو کنند. برای هم کتاب خواندن در یک محیط خصوصی، گفتگو درباره دیده ها و شنیده های دیگر را نیز بین سالمندان و نوجوانان ممکن می سازد.

در این طرح، نوجوانان با گذراندن یک کلاس فشرده و دریافت رهنمودهای لازم برای بلندخوانی، به دیدار سالمندان می شتابند. بسته کتابی نیز در اختیار خانه های سالمندان گذاشته می شود تا بتوانند به راحتی برای گروه های سنی مختلف کتاب برگزینند و جلسه بلندخوانی برگزار کنند.

بنیاد خواندن این طرح را با کمک مراکز آموزشی به اجرا می گذارد.

لذت خواندن ــ پیشنهادی برای خانه های چند نسلی

لذت خواندن ــ بلندخوانی برای کودکان در خانه و مهدکودک

کتاب ها پل های رابطه اند

خانه های چند نسلی باید همکاری و تبادل اطلاعات بین نسل ها را تقویت کنند. بهترین راه برای تماس با کودکان و حمایت از آنها، بلندخوانی است ــ برای مثال در قالب یک برنامه بلندخوانی داوطلبانه.

بدین سبب انجمن برابری Paritätische Gesamtverband با بنیاد خواندن Stiftung Lesen سمینارهایی در این راستا برگزار می کنند. با برگزاری این سمینارها خانه های چند نسلی می توانند دامنه فعالیت های اجتماعی و آموزشی خود را گسترش دهند.

کتابها به هنگام رشد موثر هستند. و برای ترویج و تشویق به خواندن هبچ وقت زود نیست.

سمینار یک روزه «لذت خواندن»، به زنان و مردان سالمندان که هنوز فعال هستند، رهنمودهای ضروری برای بلندخوانی (از روی کتاب خواندن) با کودکان را عرضه می کند.

در این سمینار مواد زیر تدریس می شوند:

  • زمینه بلندخوانی و قصه گویی
  • روش های بلندخوانی
  • شرایط بلندخوانی
  • سواد آموزی ــ فراگیری شکل شفاهی و نوشتاری زبان باید در سنین پائین آغاز و به شیوه ای جالب و سرگرم کننده باشد
  • کنار آمدن با مشکلات (اضطراب، عدم تمرکز، عدم آمادگی به گوش کردن و غیره)
  • معیار انتخاب کتاب برای بلندخوانی
  • نمایشگاه کتاب با کتابهای رایج و جدید

خانه های چند نسلی انجمن هائی هستند که در محله ها فضایی را در اختیار ساکنان قرار می دهند تا گروه های سنی مختلف بتوانند با هم ملاقات و همکاری و همیاری بین نسل ها را تقویت کنند.

برگردان:
لیلا عالمی
Submitted by editor6 on