کشف جورچین، راهی برای ترویج کتاب های غیر داستانی

کشف جورچین یکی از طرح های پیشنهادی آکادمی برای ترویح خواندن نیدرزاکسن برای کتابخانه ها در آلمان است. در این طرح کودکان به شیوه ای سرگرم کننده و در زمانی بسیار کوتاه با "فروست" یا سری کتاب های غیر داستانی آشنا شوند. برای نمونه سری "کشف جهان" از انتشارات راونزبرگر.

مخاطبان این طرح دانش آموزان کلاس های سوم و چهارم دبستان هستند و مدت اجرای آن حدود یک ساعت و نیم است و در کتابخانه اجرا می شود.

برای اجرای این طرح لوازم زیر مورد نیاز است:

  • مقدار زیادی کتاب از یک مجموعه کتاب های غیر داستانی
  • موسیقی شاد
  • دو قطعه پازل مقوایی برای الگو
  • یک جعبه یا سبد
  • قیچی و مداد رنگی
  • لوازم تحریر

نخست کتاب ها را دایره وار بر روی زمین می چینیم. سپس کودکان با پخش موسیقی دور این دایره می چرخند و کتاب ها را تماشا می کنند. در پایان موسیقی هر کودک کتابی را که در حال چرخیدن انتخاب کرده، از روی زمین بر می دارد. 

بعد از انتخاب کتاب، کودکان گروه های دونفری تشکیل می دهند. هر گروه بعد از بحث و تبادل نظر کتابی را انتخاب می کند. سپس در ارتباط با کتاب جورچینی را نقاشی می کند. بعد مطابق الگو آنرا قیچی می کند. سپس کتابدار یا مربی، قطعه های پازل را  جمع آوری کرده و درون سبد قرار می دهد. هر کودک قطعه پازلی از سبد بر می دارد. سپس باید کودک دیگری را که  قطعه کامل کننده قطعه او را دارد پیدا کند. سپس کودکان هر گروه با هم دنبال کتاب جدید می گردند.

پس از یافتن کتاب، هر گروه حدود پانزده دقیقه فرصت دارد که کتاب را بررسی کند. سپس هر گروه بایستی کتاب خود را در قالب سوال و جواب  و یا در گفت وگو با هم و یا  بصورت نمایش به دیگر کودکان معرفی می کند.   هر معرفی حدود چهار دقیقه است و در این مدت زمان  بایستی دست کم پنج نکته درباره کتاب بازگو شود.

برگردان:
گروه مترجمان کتابک- ترانه وکیلی
Submitted by admin on