کلیدهای پرورش خلاقیت هنری در کودکان و نوجوانان

مارگریت مید می گوید: میزان برتری یک تمدن، در چگونگی رفتارش با کودکان نهفته است.
بی شک نقاشی، طراحی، چاپ، پیکره سازی، کشف شکل ها، رنگ ها، مفاهیم و ... از جمله فعالیت هایی ست که نه تنها برای کودک بسیار لذت بخش هستند، بلکه می توانند دریچه ای باشند به سوی کشف جهانی متفاوت و پر از شگفتی و خلاقیت.

خط کشیدن، آغاز مرحله نوشتن و خواندن است. افزون بر این هنر به شکل گیری شخصیت،و بالا بردن اعتماد به نفس، استقلال و قدرت تصمیم گیری کودک یاری می کند. با درک این موضوع و تغییر نگرش ما درباره ی مفهوم هنر و هنر کودک، اهمیت نخستین تجربه های هنری کودک صد چندان می شود و ما را به یافتن راهکاری برای برخورد با او و ایجاد فضایی سالم برای تربیت کودکی خلاق یاری می کند.

ایجاد فضای مناسب برای فعالیت ذوقی کودکان، دخالت نکردن در فعالیت های هنری او، رو به رو کردن  کودکان با آثار هنری همچون بردن آن ها به نمایشگاه های نقاشی یا موزه ها از جمله وظایفی ست که ما در برابر کودکان برای رشد و پرورش خلاقیت هنری و ذهنی شان داریم.

در این کتاب درباره ی بایدها و نبایدها آموزش هنر به کودکان صحبت می شود، فعالیت های هنری آسیب رسان معرفی و فعالیت های جایگزین پیشنهاد می شود و به مربی و والدین کمک می کند که درک واقع بینانه ای از فعالیت هنری و هنر کودک به دست بیاورند.

این کتاب شامل ۱۴ بخش است. بخش اول به چگونگی تقویت خلاقیت در کودک و در بخش های دیگر به تعریف درست یک مفهوم و فعالیت هنری (مانند طراحی، نقاشی و ...) و ارتباط آن با رشد کودک می پردازد.

 

برگردان
اکرم قیطاسی
تهیه کننده
روناک ربیعی
سال نشر
۱۳۸۳
ناشران
نویسنده
Sasan Striker, Sally Warner, سوزان استرایکر و سالی وارنر
Submitted by editor3 on