کودکان، ناجی پلنگ ایرانی می‌شوند!

۴۰۰ کودک پایه دبستان و راهنمایی شهر شیراز، با پلنگ ایرانی و اهمیت آن برای حفظ محیط زیست در کشور آشنا شدند، تا در برابر کم توجهی بزرگ سالان، ناجی این جانور بی پناه شوند.

این آشنایی در جشنواره پلنگ ایرانی در روز جمعه ۱۰ دی در شیراز رخ داد. جشنواره ای که با تلاش انجمن زیست محیطی طرح سرزمین، برای حفاظت از تنوع زیستی در پارک ملی بمو در شمال شهر شیراز برگزار شد تا از راه بازی و گفت و گو، کودکان را نسبت به محیط زیست حساس تر کند. در این جشنواره، کودکان و نوجوانان ساکن روستاهای پیرامون پارک ملی بمو، که پیش از این با پلنگ ایرانی آشنا شده بودند، به شیراز سفر کردند تا هم سالان شیرازی خود را با دوست گربه سان خود آشنا کنند.

نوجوانان در جشنواره پلنگ ایرانی

انجمن طرح سرزمین، از سال ۸۶، بررسی وضعیت پلنگ ایرانی در پارک ملی بمو، آغاز کرد. پارک ملی بمو، یکی از اندک زیستگاه های پلنگ ایرانی است و ۷ پلنگ در آن شناسایی شده اند. بررسی‌ها، نشان از شکننده بودن وضعیت پلنگ‌ها در این زیستگاه داشت.

انجمن طرح سرزمین، آموزش حفاظت از پلنگ ایرانی به کودکان و نوجوانانی که در ۱۰ روستای پیرامون پارک ملی بمو زندگی می کردند را آغاز کردند. در سال ۸۸، دانش آموزان پایه های چهارم و پنجم دبستان و دانش‌آموزان دوره راهنمایی را با اهمیت حفاظت از گونه در خطر نابودی پلنگ ایرانی، آشنا کردند و در سال ۸۹ هم کودکان و نوجوانان دبستانی و دبیرستانی آموزش دیدند.

مشیری، از اعضای انجمن طرح سرزمین به کتابک گفت: "ما کودکان را برای آموزش برگزیدیم زیرا آن‌ها تاثیر پذیرترین گروه هستند و می توانند خانواده های خود را درباره اهمیت حفاظت از پلنگ ایرانی به طور ویژه و محیط زیست به طور کلی آگاه کنند. تاکنون مواردی پیش آمده که کودکان مانع آسیب رساندن شکارچیان و یا خانواده های خود به این جانور شده اند."

آشنایی با پلنگ و حفاظت از آن از راه بازی انجام شد

به گفته مشیری، بر اساس گزارش های سازمان محیط زیست، از زمان آغاز آموزش حفاظت به کودکان، حیات وحش در پارک ملی بمو رشد خوبی داشته و تعداد بیشتری از روستاییان، تخلف‌ها را به محیط زیست گزارش می‌کنند.

در حاشیه این جشنواره، نمایشگاهی از روزنامه دیواری، داستان، نقاشی، نامه به محیط بانان پارک ملی بمو، کارهای دستی و دیگر آثار هنری کودکان روستاهای اطراف پارک ملی بمو نیز به تماشا گذاشته شد. کودکان روستایی، این آثار را در پایان دوره های آموزش محیط زیستی خود آفریده بودند.

آثار هنری کودکان روستایی در حاشیه جشنواره به تماشا گذاشته شد

پارک ملی بمو، یکی از قدیمی ترین مناطق حفاظت شده ایران است. این پارک از ۴۰ سال پیش برای جلوگیری از آسیب های انسانی به محیط زندگی جانوران و گیاهان منطقه که برخی از آن ها با خطر انقراض روبه رو هستند، حفاظت می شود. در پارک ملی بمو، صدها گونه مختلف جانوری و گیاهی زندگی می کنند.

Submitted by admin on