کودکان بیشتر در معرض چه حوادثی هستند؟

تیتر:
کودکان بیشتر در معرض چه حوادثی هستند؟

کارشناس سلامت خانواده مرکز بهداشت شهرستان زنجان گفت: کودکان در معرض حوادث زیادی هستند که از جمله آن‌ها می‌توان به حوادث ترافیکی، سوختگی‌ها و سقوط اشاره کرد که نحوه پیشگیری در این خصوص بسیار مهم است.

زهرا اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه زنجان، اظهارکرد: حوادث ناشی از وسایل‌نقلیه در بچه‌های بالاتر از یکسال از علل مهم مرگ‌ و میر‌ است که از جمله این حوادث نبود صندلی مخصوص کودک، کمربند ایمنی مخصوص این سن و قرار گرفتن شیرخوار در بغل مادر یا فرد دیگر است که خانواده‌ها باید نکات پیشگیرانه از جمله استفاده از صندلی کودک، حفظ کودکان زیر چهار ماه در بغل را بااهمیت بشمارند.

وی با اشاره به دیگر حوادث و سوانح پرخطر برای کودکان، افزود: با توجه به اینکه حس کودکان برای گرما به ‌صورت کامل تشکیل نشده است باید دقت زیادی در این خصوص شود، به همین دلیل والدین باید مراقب باشند تا کودکان‌شان از آب داغ و مایعات مثل روغن داغ، نور خورشید، آتش، قاشق داغ، بخاری و انواع دیگر سوزاننده‌ها دوری کنند تا آسیبی به آن‌ها وارد نشود.

اسلامی تصریح‌کرد: بسیاری از کودکان در حین بازی کردن صدمه می‌بینند، به همین خاطر در چنین اوقاتی باید بیشتر از کودکان مراقبت کرد که یکی از این موارد نگذاشتن کودک در روروئک است و به والدین توصیه می‌شود برای محل بازی کودک شرایط ایمنی مهیا کنند و شیوه صحیح بازی کردن را به کودکان خود بیاموزند تا لذت بازی کردن را به ‌واقع احساس کنند تا آن‌ها نیز استرس و نگرانی نداشته باشند.

این کارشناس سلامت یادآور شد: مسمومیت‌ها یکی دیگر از علل مرگ کودکان کمتر از پنج سال است که به ترتیب در دو ساله‌ها و یک ‌ساله‌ها شیوع زیادتری دارد که دلیل عمده مسمومیت‌ها نگهداری مواد سمی در محل نامناسب و در دسترس اطفال است. در همین راستا مواد سمی مانند نفت یا مواد شوینده را در ظروف مخصوص ریخته و در طبقات پایین قفسه‌ها و دور از دسترس کودکان قرار دهید. همچنین داروها به‌ ویژه در صورت استفاده از متادون، آن را در ظرف مخصوص و قفل‌دار و دور از دسترس اطفال نگه ‌دارید. در ضمن از این نکته هم غافل نشوید که داروهای تاریخ ‌مصرف گذشته را در منزل نگهداری نکنید تا شاهد بروز اتفاقات جبران‌ناپذیر نباشید.

 

نویسنده
گروه خبر کتابک
منبع
خبرگزاری دانشجویان ایران
تاریخ:
۹۳/۱۰/۱۷
Submitted by editor3 on