کودکان با طبیعت بیگانه شده اند!

دوری یک نسل از کودکان بریتانیایی از طبیعت. برآورد جدید نشان می دهد کودکان بریتانیا ترجیح می دهند وقت خود را پای تلویزیون بگذرانند تا این که در بیرون از خانه بازی کنند.

برآوردی که به تازگی از سوی پروژه طبیعت گردی ایدن در انگلستان بر روی دو هزار کودک ۸ تا ۱۲ انجام شده نشان می دهد که کودکان بریتانیایی درک درستی از طبیعت و جانوران ندارند. ایدن می گوید کودکان درباره محیط زیست کمترین دانش را دارند.

پروژه ایدن به تازگی طرحی را برای درگیر کردن دوباره کودکان با طبیعت آغاز کرده و این برآورد را نیز برای تخمین میزان آگاهی و آشنایی کودکان با طبیعت انجام داده است.

کودکان با طبیعت بیگانه شده اند

اما نتایج ناامید کننده و هشدار دهنده است. نسل کنونی کودکان بریتانیایی کمترین زمان در طول تاریخ را در بیرون از خانه و در دل طبیعت سپری می کنند. ۷۳ درصد کودکان شرکت کننده در آزمون، بیشتر وقت شان را در خانه و در پای تلویزیون می گذرانند. ۳۶ درصد از آن ها تنها یک بار در هفته و یا کمتر برای بازی به بیرون از خانه می روند. درعوض ۶۳ درصد از این کودکان گفته اند که دست کم یک بار در روز به بازی های ویدیویی می پردازند.

دست کم از هر پنج کودک، یکی گفته که تاکنون مزرعه ای را از نزدیک ندیده و هرگز از یک درخت بالا نرفته است. ۲۶ درصد از این کودکان نمی دانستند که پس از نیش زدن، چه بر سر یک زنبور می آید و از هر ۱۰ کودک یکی گمان می کند که گاوها خواب زمستانی دارند. ۴۵ درصد از آن ها نمی دانستند که یک روز کامل طول می کشد تا زمین یک بار به دور خود بگردد. ۲۶ درصد نمی دانستند که درختان اکسیژن تولید می کنند.

کودکان با طبیعت بیگانه شده اند

مدیر پروژه ایدن می گوید که این برآورد نشان می دهد که کودکان نسبت به کودکان دوره های پیش، چقدر از طبیعت دور افتاده اند و از درک الهام بخشی طبیعت بی بهره اند.

بیگانگی با طبیعت تنها مشکل کودکان بریتانیایی نیست. این مشکل را کارشناسان، سندرم دوری از طبیعت می نامند و بر اثر آن، کودکان بسیاری از شهرهای بزرگ در جهان، از جمله در ایران، از درک تجربه های بودن در طبیعت بی بهره می مانند و نشانه های افسردگی در روان آن ها و بیماری ها و نا هنجاری های جسمی در آن ها به وجود می آيد. هم چنین این کودکان از یاری طبیعت در رشد توانایی ها و مهارت های زندگی نیز محروم می شوند.

Submitted by admin on