کودکان و نوجوانان روستای سلخ صاحب یک کتابخانه شدند

بهار امسال کودکان و نوجوانان روستای سلخ که در ۸۵ کیلومتری شهر قشم قرار دارد صاحب کتابخانه ای با ۱۰۰۰ عنوان کتاب شدند.

این کتابخانه که کتابخانه "مادر، کودک و نوجوان" نام دارد ۱۸ فروردین ماه طی مراسمی در ورزشگاه سلخ با حضور حدود ۲۰۰ نفر از اهالی روستا و اجرای برنامه های گوناگون گشایش یافت.

این کتابخانه زیر نظر فرزانه اخوت و پشتیبانی مالی گروهی از شرکت کنندگان در کارگاه های آشنایی با شاهنامه و مثنوی در حسینیه ارشاد و بوستان مادران و خانه کتابدار کودک و نوجوان و همکاری هاله باستانی، آذر جباری، لیلا جزایری و شهرزاد محجوب و کودکان و نوجوانان و اهالی روستا راه اندازی شد. این گروه در مدت اقامت خود در روستا یک کارگاه آموزش کتابداری نیز برگزار کردند و مسئولیت اداره این کتابخانه را به کتابداران بومی سپردند.

فرزانه اخوت راه اندازی این کتابخانه را ادای دینی به یکی از اهالی این روستا و خدماتی که به هم میهنان خود انجام داده عنوان کرد.

کودکان و نوجوانان روستای سلخ صاحب یک کتابخانه شدند

این کتابخانه هم به کودکان و نوجوانان و هم مادران خدمات می دهد. اخوت در این باره گفت: "کار اصلی ما در شورای کتاب کودک، کودک و نوجوان است اما تجربه به من نشان داده است که باید با مادران به طور موازی کار کرد. به همین دلیل بخشی از کتابخانه کودک و نوجوان باید پاسخ گوی نیازهای بهداشتی، اطلاعاتی، روانشناسی و ... مادران و خانواده ها باشد."

مسئولیت انتخاب کتاب ها مستقیم زیر نظر اخوت بود و آذر جباری و شهرزاد محجوب آماده سازی این مجموعه را بر عهده داشتند. اخوت در این باره گفت که در انتخاب کتاب های کودکان و نوجوانان از فهرست شورای کتاب کودک و در انتخاب کتاب های بخش بزرگسالان از تجربه های موسسه هایی مانند موسسه مادران امروز و موسسه پژوهشی کودکان دنیا و حلقه های کتابخوانی گوناگونی که در تهران و شهرهای دیگر برگزار می شود استفاده شده است.

کودکان و نوجوانان روستای سلخ صاحب یک کتابخانه شدند

او که پیشتر نیز چندین کتابخانه در مناطق گوناگون ایران راه اندازی کرده است گفت: ‌"در انتخاب کتاب ها نیازهای کودکان منطقه در نظر گرفته می شود. کتاب هایی که به آداب و رسوم منطقه پرداخته است در مجموعه گنجانده می شوند تا کودکان منطقه ی خود را خوب بشناسند. همچنین کتاب های حساسیت برانگیز در فهرست قرار نمی گیرد به این ترتیب به بومیان منطقه نشان می دهیم ما قصد نداریم آداب پایتخت نشینی را آنجا صادر بکنیم یا آداب و اخلاق، آیین و مذهب خاصی را به آن جا منتقل کنیم بلکه آن ها را تشویق می کنیم که درباره ی آداب و رسوم و آیین خودشان بیشتر تعمق و تفکر کنند و حفظ کنند و به خصوص روی محیط زیست بسیار تاکید می کنیم تا محیط زیست خودشان را بشناسند و حفظ بکنند."

کودکان و نوجوانان روستای سلخ صاحب یک کتابخانه شدند

در این سفر اخوت و همکارانش فرهنگنامه کودکان و نوجوانان را به مدیران و معلمان و دانش آموزان در شش مدرسه روستاهای سلخ و گامرون در پایه دبستان تا دبیرستان معرفی کردند. همچنین ۱۰۰ دانش آموز پسر در پایه راهنمایی در مسجد این روستا با فرهنگنامه کودک و نوجوان آشنا شدند.

فرزانه اخوت روز دوشنبه ۲۸ فروردین ساعت ۹ تا ۱۰ صبح در مرکز آموزشی کتابخانه حسینیه ارشاد درباره سفر به سلخ و راه اندازی این کتابخانه گزارش می دهد. ورود علاقمندان به این جلسه آزاد است.

نشانی مرکز آموزشی کتابخانه حسینینه ارشاد: خیابان شریعتی، جنب حسینیه ارشاد، کوچه روستا، پلاک ۴، طبقه دوم، واحد ۱۴

Submitted by editor3 on