کودکان و نوجوانان با میراث فرهنگی دوره قاجار آشنا می شوند

مجموعه فرهنگی تاریخی کاخ گلستان همزمان با آغاز هفته میراث فرهنگی برنامه های فرهنگی، آموزشی ویژه ای را برای کودکان و نوجوانان برگزار می کند.

این برنامه که از ٢٨ اردی بهشت آغاز شده است، شامل نمایشگاه عروسک، نمایشگاه عکس و کارگاه های ساخت شخصیت های قصه های کهن با خمیر، هنر و شاهنامه، آشنایی با میراث فرهنگی، آشنایی با ادبیات کهن به صورت قصه گویی و قصه و بازی و آموزش صنایع دستی است.

در نمایشگاه "کودک و عروسک"، عروسک های نمایشی، آیینی و بازیچه هایی از مناطق گیلان، کرمان، میمند، سیستان، آذربایجان و شیراز به نمایش گذاشته شده اند.

هژده عروسک نمایش جی جی بی جی با قدمتی بیش از یک قرن از مجموعه ی شخصی علی رضا حیدرپور سرپرست گروه سفیر شیراز از زیباترین عروسک های به نمایش گذاشته در این نمایشگاه است. عروسک های دیگر این نمایشگاه از مجموعه شخصی ادرشیر صالح پور، پوپک عظیم پور و لیلا کفاش زاده به نمایش در آمده اند. برخی از این عروسک ها بازسازی شده اند.

بخش دیگر نمایشگاه، فعالیت های ترویجی و فرهنگی مانند قصه گویی، شاهنامه خوانی و هنر و خلاقیت است که با همکاری شورای کتاب کودک برگزار می شود. نمایش جی جی بی جی از بخش های پرطرفدار این بخش است که توسط گروه سفیر شیراز هر روز در دو نوبت، ساعت ١١ صبح و ٤ بعد از ظهر برگزار می شود. آخرین اجرای این نمایش روز دوشنبه دوم اردی بهشت ماه خواهد بود.

لیلا کفاش زاده مسئول برگزاری نمایشگاه گلستان کودک و سرپرست دفتر کودک و نوجوان کاخ گلستان درباره برنامه های ترویجی چنین می گوید: "کاخ گلستان بنایی مربوط به دوره ی قاجار است. برای همین تلاش کرده ایم برنامه های ترویجی نیز از این دوران پیروی کنند و بازتاب دهنده ی آداب و رسوم این دوران باشند. برای نمونه عروسک های نمایش جی جی بی جی به نمایش گذاشته شده در این نمایشگاه عمری بیش از ١٠٠ سال دارند و به این دوران باز می گردد یا در نمایشگاه عکس ٣٦ قطعه عکس از کودکان دوران قاجار به نمایش گذاشته شده است و از گنجینه کاخ گلستان انتخاب شده است."

از دیگر بخش های این نمایشگاه غرفه "کاوشگران و مرمت گران کوچک" است. در این جا شما با کودکانی با روپوش های زرد و بیلچه و قلم مو در حال بیرون کشیدن شی، اسکلت یا بخشی از یک بنا رو به رو می شوید. در این غرفه کودکان به طورعملی با بخشی از کار باستان شناسان و مرمت گران آثار تاریخی آشنا می شوند.

هژیر ویسی یکی از سرپرستان این غرفه درباره ی این برنامه چنین می گوید: "در این غرفه به کودکان بین ٥ تا ١٠ ساله طریقه کاوش اشیا و بقایای بناهای تاریخی و اجساد مردگان و مرمت آن ها را آموزش می دهیم. علاوه بر این کودکان با ارزش و اهمیت این آثار نیز آشنا می شوند. کودکانی که در این کارگاه شرکت می کنند کارت میراث یار دریافت می کنند."

او درباره پیشینه این کارگاه چنین می گوید: "ایده ی شکل گیری این کار به سال های ٨٥-٨٦ برمی گردد. خانم افسانه جبرئیل زاده بر اساس علاقه کودکان به پازل این طرح را مطرح کردند. این برنامه نخستین بار در هفته مرمت محوطه ها و بناهای تاریخی در سال ٨٦ در سطح استان قزوین برگزار شد. یک سال بعد در سطح منطقه ای و بین استان ها برگزار شد. امسال با همکاری میراث فرهنگی قزوین، پژوهشکده ی حفاظت و مرمت آثار و معاونت میراث فرهنگی کل کشور برای سومین بار برگزارمی شود."

تاکنون بیش از ١٠٠ کودک و نوجوان کارت میراث یار دریافت کرده اند و می توانند با ارائه ی این کارت ها در بازدید از موزه ها از تخفیف استفاده کنند. در این برنامه موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات و خانه کتابدار کودک و نوجوان و فرهنگنامه کودکان و نوجوان نیز برای ترویج برنامه های شان حضور دارند.

این برنامه در کاخ موزه ی گلستان برگزار می شود و تا سوم اردی بهشت ماه ادامه دارد.

Submitted by editor3 on