کودکان نوپا هم برابری و نوع دوستی را می‌شناسند!

 کودکان نوپا هم از حس برابری جویی و نوع دوستی برخوردار هستند.

نتیجه یک پژوهش جدید نشان می دهد، نخستین نشانه های نوع دوستی و برابری خواهی در نوپایی کودکان بروز می کند. 

در این پژوهش کودکان در دو آزمون شرکت داده شدند. یکی درباره برابر بودن و نبودن سهم خوراک و دیگری تمایل به سهیم شدن اسباب بازی با دیگران. پژوهشگران دریافتند که کودکان در ۱۵ ماهگی نشانه هایی از نوع دوستی و برابری جویی را از خود نشان می دهند. 

به این ترتیب که بین تمایل کودکان به سهیم شدن اسباب بازی های شان با کودکان دیگر، با میزان درک آن ها از برابری در سهم غذای شان، ارتباط وجود دارد. 

ژاکلین سامرویل، استاد روانشناسی دانشگاه واشنگتن در این باره گفته که این ویژگی های انسانی، بسیار سریع تر از آن چه که پیش از این تصور می کردیم، در وجود کودکان رشد می کنند.

کودکانی که درباره برابر بودن سهم خوراک شان حساس تر بوده اند، بیشتر تمایل داشته اند که اسباب بازی خود را با دیگران سهیم کنند. این به معنی این است که بین میزان احساس برابری جویی و نوع دوستی در کودکان نیز رابطه ای وجود دارد.

یافته های پیشین پژوهشگران نشان می داد که کودکان ۲ ساله، می توانند به دیگران کمک کنند. پژوهشگران کمک کردن به دیگران را نمونه ای از نوع دوستی کودکان برشمرده بودند. هم چنین تصور می شد کودکان در سن ۶ یا ۷ سالگی به احساس برابری جویی دست پیدا می کنند. 

حالا سامرویل و گروه پژوهشگران همکارش، در پی یافتن پاسخ این پرسش اند که آیا این ویژگی ها اکتسابی هستند یا در طبیعت کودکان وجود دارند؟

آن ها می خواهند بدانند که ارزش ها و باورهای پدر و مادرها چه تاثیری بر رشد کودکان برجای می گذارد؟

Submitted by admin on