کودک خود را برای آشنایی با کتاب آماده کنید

‌اگر در رشد و گسترش مهارت ‌های مورد نیاز کودک برای خواندن به او یاری دهید، یادگیری خواندن برای فرزند شما آسان ‌تر خواهد شد.

البته این کار با بازی ‌ها و فعالیت ‌هایی که به آسانی انجام می ‌شوند و هزینه‌ ی کمی دارند، دشوار نیست.

حداقل سن کودک برای علاقه مند شدن به انواع فعالیت ها مشخص است، اما هر کودک شخصیت خود را دارد و امکان دارد حتی پس از آن سن نیز از بعضی فعالیت ها لذت ببرد.

همان گونه که در برداشتن نخستین گام های کودک مراقب او هستید، باید در یادگیری نخستین واژگان به او کمک کنید. به تدریج او را آزاد بگذارید که در انجام کارهای سخت و سخت‌ تر به خود اطمینان کند و اعتماد به نفس به دست آورد. فعالیت ‌های زیر دارای اهمیت هستند: شما می ‌توانید در فرزندتان علاقه به خواندن را ایجاد کنید که کلید موفقیت‌ آینده‌ ی او و اشتیاقش برای مطالعه خواهد بود. اما مهم است که سخت نگیرید، هر گاه شما یا فرزندتان از یک بازی لذت نمی‌برید، بر آن پافشاری نکنید و به بازی دیگری بپردازید. می توانید در زمانی دیگر به آن بازی بپردازید و از آن لذت ببرید.

مقاله زیر را درباره تاثیر خواندن بر مغز کودکان مطالعه کنید:

بررسی تأثیر کتاب‌های داستانی بر تقویت کارکردهای اجرایی مغز کودکان

کودک خود را برای آشنایی با کتاب آماده کنید

از زمان تولد تا سن یک سالگی: با کودک حرف بزنید

با فرزندتان بیشتر حرف بزنید. در حالی که با او صحبت می ‌کنید و به او لبخند می ‌زنید، به صداها و لبخندهایش پاسخ دهید. طوری عمل کنید که بتواند صورت شما را ببیند. با کودک‌ تان بازی کنید، در حالی که کلمات را برای او تکرار می ‌کنید و آن ها را به او نشان می ‌دهید از او بپرسید: «دماغت کو؟» بعد بینی‌اش را لمس کنید و بگویید: «این دماغته!» این کار را چندین بار انجام دهید. بعد به او گوش، زانو و دیگر اعضای بدنش را نشان دهید. به محض آنکه شما یا او خسته شدید این بازی را متوقف کنید.

بینی یا گوشش را چندین مرتبه لمس کنید و لغت «دماغ» یا «گوش» را به سادگی تکرار کنید. این کار را با اشیای دیگر نیز انجام دهید. با کمک شنیدن و تلفظ کردن کلمه، کودک شروع به یادگیری اسم چیزی می ‌کند که شما تلفظ می کنید و به او نشان می دهید.

کودک خود را با تغییر لحن و حالت چهره‌ی خود در حالی که برایش لالایی یا قصه می‌ خوانید، سرگرم کنید.

از شش هفتگی تا یک سالگی: برای کودک کتاب بخوانید

از کتاب ‌های مقوایی یا پارچه ‌ای با تصاویر بزرگ استفاده کنید که اشیای محیط پیرامون فرزندتان را نشان می دهند، استفاده کنید.بهتر است که این کتاب ‌ها شامل فعالیت‌ های دلخواه او باشند که احساسات و فهم کودک را فعال می‌ کنند، همچنین کتاب‌ هایی که جذابیت بیشتری دارند: تصاویر خوشبو، برگه‌ های پوشاننده که تصاویر را پنهان و آشکار می ‌کنند، بخش های حساس به لمس و تصاویری که متناسب با عملکرد کودک تغییر می ‌کنند.

کتاب‌های زیر مناسب کودک تا 1 سال می‌باشند. برای تهیه روی آن کلیک کنید

یک لقمه کوچولو برای خر کوچولو – مجموعه‌ی خر کوچولو

خر کوچولو حمام می‌کند – مجموعه‌ی خر کوچولو

زمانی را نیز برای خواندن یا شرح تصاویر با فرزندتان سپری کنید. کودک باید از آن لذت ببرد و خسته نشود. این عمل را چندین بار در روز و در دوره ‌های زمانی کوتاه انجام دهید: وقت خواب زمان بسیار مناسبی است. اما می توانید از زمان های دیگر هم استفاده کنید: در اتوبوس، پشت میز غذاخوری پیش یا بعد از صبحانه، در پارک و ... .

در حال خواندن کتاب، تصاویر مربوط را با انگشت نشان دهید و نیز آنچه را که با فرزندتان در اطراف می‌بینید، نام ببرید. با این کتاب‌های "زنده" که برای کودک لذت بخش است، هر دو سرگرم می‌شوید. همه‌ی این فعالیت‌ ها و آنچه که مورد علاقه ی کودک است مانند صدای شما و نزدیک بودن به شما موجب می شود که کودک کتاب را بیشتر دوست بدارد. در آینده کودک همانند اکنون که به شما نیاز دارد، به کتاب نیاز خواهد داشت.

برگردان:
مریم ریاضی پور -هومن حقانی
Submitted by editor6 on