با کودک خود گفتگو کنید

پژوهشگران به تازگی دریافته اند گفت و گوی پدر و مادر ها با کودک خردسال شش برابر بیشتر از کتاب خواندن، قصه گویی و یک طرفه سخن گفتن پدر و مادر با کودک باعث رشد مهارت های زبانی او می شود.

بنا بر آن چه در جدید ترین شماره نشریه تخصصی آکادمی پزشکان کودکان آمریکا آمده، پژوهشگران مدرسه سلامت و بهداشت عمومی دانشگاه  UCLA در آمریکا برای آن که بدانند کدام عامل بر رشد مهارت های زبانی کودکان بیشترین اثر را دارد، بر روی لباس ۲۵۷ کودک ۰ تا ۴ ساله دستگاه ضبط صدا یا پردازش گر کوچکی قرار دادند تا از آن چه کودک در طول روز می شنود و یا بر زبان می آورد آگاه شوند و آن ها را بسنجند.
پژوهشگران نتیجه گرفتند تماشای تلویزیون هیچ اثری خوب یا بد بر رشد مهارت سخن گفتن در کودکان ندارد اما تشویق کودک به بیان آن چه در ذهنش می گذرد یا احساس می کند شش برابر بیشتر از سخن گفتن یک سویه با کودک به رشد مهارت های زبانی او کمک می کند.
کودکان هر روز نزدیک به ۱۳۰۰۰ واژه از بزرگتر ها می شنوند و ۴۰۰ واژه نیز در گفت  و گو با آن ها رد و بدل می کنند. هر چه بیشتر کودک به گفتن تشویق شود واژه های بیشتری می آموزد و خطاهایش در سخن گفتن نیز روز به روز کمتر می شود.
دست اندرکاران این پژوهش به پدر و مادر ها پیشنهاد می کنند هر روز برای کودک خود کتاب بخوانند و قصه های ساده بگویند و مهم تر از آن کودک را به سخن گفتن تشویق کنند تا مهارتش روز به روز بهتر شود.

Submitted by editor6 on