به کوشش زهره قایینی

به کوشش زهره قایینی رییس هیئت داوران جایزه جهانی هانس کریستین اندرسن و موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان، امسال نیز همچون دوره گذشته (۲۰۰۸) براى آشنايى کارشناسان، علاقه مندان و هنرمندان با آثار برتر ادبيات کودکان جهان سایت اندرسن ۲۰۱۰ ، به آدرس http://chlhistory.org/andersen راه اندازی شده است.

این سایت برای نخستین بار در سال ۱۳۸۶ راه اندازى شد و اکنون برای دوره دوم، باردیگر کار خود را آغاز کرده است. بازديدکنندگان از اين سايت با نامزدهاى جايزه هانس کريستين اندرسن از سراسر جهان در سال ۲۰۱۰ و آثار آن ها آشنا مى شوند. امسال ۲۸ نويسنده و ۲۷ تصويرگر از سراسر جهان نامزد اين جايزه مهم جهانى هستند. در این سایت در بخش گالری آثار، روی جلد کتاب های نویسندگان و تصویرگران و تصویر هایی از کتاب های تصویری تصویرگران به نمایش در آمده اند.

جایزه هانس کریستین اندرسن یا نوبل کوچک معتبرترین جایزه ادبی و هنری در حوزه ادبیات کودکان است که از سوی دفتر بین المللی کتاب برای نسل جوان به منظور بالا بردن سطح ادبی و هنری کتاب های کودکان هر دو سال یک بار، به مجموعه آثار یک نویسنده و یک تصویرگر داده می شود. اهدا این جایزه به مجموعه آثار یک نویسنده از سال ۱۹۵۶، و به مجموعه آثار یک تصویرگر از سال ۱۹۶۶ آغازشده است. این جایزه شامل یک مدال طلا و یک دیپلم است که طی مراسمی در کنگره دو سالانه به برندگان اهدا می شود. نامزدهای این جایزه از سوی دفاتر ملی کاندید می شوند و داوران بین المللی که از کارشناسان برجسته ادبیات کودکان هستند برندگان این جایزه را از میان نامزده های معرفی شده بر می گزینند.

Submitted by editor6 on