گام های ترویج کتابخوانی

۱- توانمندی مروج

۲- گزینش کتاب مناسب

۳- ایجاد انگیزه برای خواندن

۴- به کارگیری روش های نو در کتاب خوانی

ویژگی های مروج توانمند

۱- مروج باید ادبیات کودک را بشناسد تا بتواند آثار ادبی ناب،‌  پر کشش و تأثیر گذار را برای مخاطبان خود برگزیند.

۲- مروج باید مخاطب را بشناسد و با مراحل رشد زبانی، شخصیتی،  شناختی و اجتماعی کودکان آشنا باشد . مروج باید بداند برای رشد همه جانبه ی کودکان و نوجوانان در هر گروه سنی،  خواندن کدام کتا ب ها مناسب است.

۳- مروج باید با فن بیان آشنا باشد. هنگام ترویج تا حد امکان با مخاطبان ارتباط دیداری برقرار کند و صدای خود را با توجه به حالات آنان بالا و پایین ببرد.

۴- مروج باید توانایی به مشارکت طلبیدن مخاطبان را داشته باشد و با طرح پرسش هایی آن ها را به اندیشیدن وا دارد یا به دنبال کردن داستان یا موضوع علاقه مند تر سازد. برای  موفقیت در این زمینه، باید از پیش کتاب را خوانده باشد و درباره ی موضوع کتاب آگاهی کافی پیدا کند.

۵- مروج باید خود به کتابی که برای خواندن بر می گزیند، ‌علاقه مند باشد و موضوعی را که در کتاب مطرح شده  به خوبی درک کرده باشد. علاقه و باور مروج  سبب می شود تا آن چه را می خواند یا مطرح می کند در ذهن و روح و قلب مخاطبان برای همیشه نقش بندد.

۶- مروج در عین داشتن اعتماد به نفس، باید آماده ی یادگیری مطالب نو باشد. هنگام کتاب خوانی با مخاطبان به گفت و گو و تبادل اندیشه و دیدگاه باور داشته باشد و بیش از آن که سخن بگوید،‌ گوش دهد.

۷- مروج باید با آداب، سنن، باورها و روان شناسی جمعی که می خواهد برای آن ها ترویج کند، آشنا باشد.

 گزینش کتاب مناسب

اطلاعاتی که کودک امروزی دریافت می کند، همچون سیلاب بهاری است که دانه های گوناگون را برای باروری در زمین آماده ی ذهن کودک به همراه دارد.  این که کدام یک از این دانه ها جوانه  بزند بستگی به غذایی است که به آن دانه داده می شود.  برای بارور کردن ذهن کودک باید غذای مناسب به او داد. کتاب همان غذایی است که باید به درستی و همسو با نیاز کودک و نوجوان گزینش شود.

کتابی که به کودک ونوجوان  اجازه ی اندیشیدن  و  تخیل  می دهد،‌ کتابی که در آن نویسنده با کودک همراه می شود و به کشف شگفتی های دنیای پیرامون  می پردازد،‌ کتابی که مهربانی و احترام به انسان را ترویج می کند، تلاش، منطق و گذشت را به عنوان ارزش ها ی انسانی تبلیغ می کند،‌ کتابی مناسب برای کودک و نوجوان است.

کتابی که به تخیل کودک میدان بدهد و کودک با خواندن آن فرصت زندگی در دنیای آرزوها را پیداکند، کتابی است که به نیازهای روحی کودکان در مراحل مختلف رشد پاسخ می دهد.

مهم تر از همه  کتابی که لذت خواندن را برای خواننده ی  خود به ارمغان آورد،‌ می تواند عشق به خواندن را در کودکان ونوجوانان پایدار سازد.

مروج باید توجه کند کتاب هایی برگزیند که در موقعیت ها و زمان های متفاوت نوشته شده باشند تا کودک از تجربه های گوناگون  وپر کشش جهان  بهره مند شود.

 ایجاد انگیزه برای خواندن:

برای تقویت انگیزه ی خواندن در کودکان و نوجوانان مروج باید حتما از پیش کتاب را علاوه بر خواندن، بررسی هم کرده باشد وآن چه را با نیازهای روحی گروه سنی مخاطب هماهنگ است، انتخاب کند .منابع لذت در کتاب را  بیابد و از روش ها ی  نو و خلاقانه  یاری بگیرد تا برای کودک فضایی شوق انگیز همراه با  سرگرمی و بازی فراهم کند.

 او باید محیطی تخیل برانگیز فراهم آورد و به کودک کمک کند که از واقعیت های پیرامون که گاه نامطلوب نیز هست، فراتر رود و حس کنجکاوی و شگفت زدگی اش ارضا شود. مروج باید کتاب را برای کودک دسترس پذیر کند،‌ یعنی امکاناتی فراهم آورد که کودک بتواند کتاب را امانت بگیرد یا بخرد. اگر کتاب در دسترس کودک نباشد، بخش بزرگی از تلاش مروج به هدر می رود و شور و هیجان او فروکش می کند.

 به کارگیری روش های نو 

بار سنگین آشنا کردن کودکان با جادوی کتاب بر دوش بزرگسالان است. این که کتاب تا چه اندازه بتواند در زندگی کودکان نقش داشته باشد،  به شگردها و تلاش بزرگسالان بستگی دارد. ترویج کتابخوانی فرمول ویژه ندارد و نیازمند ابزار ومکان خاص نیست، اما نوآوری، شوق و عشق و دانش می خواهد.

کودکان را به مزرعه، کنار رودخانه، کوه و جنگل ببرید. بگذارید ببینند، گوش بدهند، ببویند، لمس کنند، شگفت زده یا خوشحال شوند. بدین ترتیب دانش آموزان و مطالعه کنندگان آینده را تربیت و آماده کرده اید.

روش هایی که در بخش بعدی می آید جمع بندی تجربه های برخی مروجان  کتابخوانی است که در تشویق کودکان به مطالعه موفق بوده اند. شما نیز می توانید با نوآوری های خود به این تجربه ها بیفزایید.

Submitted by editor6 on