گرامیداشت روز جهانی افراد توان‌یاب

«بگذارید ما در کنار هم برای مشارکت کامل و برابر افراد توان‌یاب در جهانی فراگیر و پایدار کار کنیم که پذیرای بشریت در تمامی انواع آن است.»

بان کی‌مون- دبیر کل سازمان ملل متحد

روز جهانی افراد توان‌یاب ۱ (افراد کم‌توان جسمی و ذهنی) امسال با موضوع «دستیابی به ۱۷ هدفی که ما برای آینده می‌خواهیم» به همراه برنامه‌هایی ویژه در سراسر جهان، ۳ دسامبر ۲۰۱۶ برابر با ۱۳ آذر ۱۳۹۵ برگزار می‌شود.

روز جهانی افراد توان‌یاب از سال ۱۹۹۲ از سوی سازمان ملل متحد معرفی شد. این روز، هرسال در تاریخ ۳ دسامبر در سراسر جهان جشن گرفته می‌شود.

موضوع امسال این روز جهانی به ۱۷ هدف توسعه‌ی پایدار که اخیرا به تصویب رسیده است و نقش این اهداف در ساختن جهانی فراگیرتر و باکیفیت‌تر برای افراد توان‌یاب اشاره دارد. اهداف امسال روز جهانی افراد توان‌یاب شامل ارزیابی موقعیت حال حاضر پیمان‌نامه حقوق افراد توان‌یاب و اهداف توسعه پایدار و همچنین پی‌ریزی بنیان و اساسی برای آینده‌ای است که این گروه افراد، حضور فراگیرتری در آن داشته باشند.

اهداف هفده گانه توسعه پایدار ۲۰۳۰ سازمان ملل

بر اساس اهداف اعلام شده از سوی سازمان ملل، از سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۳۰، تمامی کشورهای عضو سازمان ملل باید تلاش کنند که به اهداف و شاخص‌های توسعه‌ی پایدار با همکاری و تعامل یکديگر درسه سطح ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی دست یابند. توسعه‌ی پایدار یعنی توسعه‌ای که نیاز فعلی جوامع را بدون خدشه وارد کردن به توانایی‌های نسل‌های آتی درتامین نیازهایشان، تامین و به فرصت‌هایی که برای روشن کردن دوره‌ی جدیدی از تحول درجهت تغییر اساسی جهانی دلالت داشته باشد، تاکید کند. سازمان ملل متحد برای رسیدن به اهداف توسعه‌ی پایدار،۱۷ هدف کلان را تعیین و تصویب کرده که همه‌ی آژانس‌های تخصصی بین‌المللی همچون یونسکو، موظف و متعهد هستند که راهبرد میان‌مدت و بلندمدت خود را بر این اساس تنظیم کنند. این اهداف عبارتند از:

۱- پایان دادن به فقر

۲- پایان دادن به کرسنگی

۳- زندگی سالم وارتقاء رفاه

۴- آموزش با کیفیت

۵- برابری جنسیتی

۶- دردسترس بودن آب سالم وفاضلاب

۷- دسترسی به انرژی پاک ومقرون به صرفه

۸- رشد اقتصادی پایدار وکارشایسته

۹- ارتقاء زیر ساخت های،تاب آور وصنعتی فراگیر

۱۰- کاهش نابرابری

۱۱- شهرها وجوامع پایدار وتاب آور

۱۲- الگوی تولید ومصرف پایدار

۱۳- اقدامات جهت مبارزه با تغییرات اقلیم

۱۴- استفاده پایدار ازاقیانوس ودریا ها

۱۵- ارتقای اکوسیستم وجلوگیری ازبین رفتن تنوع زیستی

۱۶- جامعه ی پایدار وصلح آمیز

۱۷- احیای مشارکت جهانی برای توسعه پایدار


۱. سایت کتابک استفاده از واژه‌ی «توان‌یاب» را به جای واژه‌ی «معلول» پیشنهاد می‌دهد.

 

برگردان:
فاطمه بدری
Submitted by editor71 on