در گرامی داشت هفته جهانی تغذیه با شیر مادر

هر سال از ۱ تا ۷ آگوست (۱۰ تا ۱۶ مرداد)، در سالگرد تصویب «اعلامیه جهانی اینوچنتی» درباره تغذیه با شیر مادر، در کشورهای مختلف جهان، به نام هفته جهانی تغذیه با شیر مادر گرامی داشته می شود.

در سال ۱۹۹۰ سیاست گذاران یونیسف (UNICEF) و سازمان جهانی بهداشت (WHO)، دو نهاد کودکان و سلامت سازمان ملل متحد، با همکاری دو کشور آمریکا و سوئد، از ۷ تا ۱۰ مرداد جلسه ایی را در محلی به نام سپدال دگلی اینوچنتی (Spedale degli innocent)  ایتالیا  تشکیل دادند تا برای تغذیه کودک با شیر مادر اصول و استانداردهای جهانی تنظیم کنند.

 نتیجه این گردهمایی صدور اعلامیه ایی بود که  به نام محل برگزاری این گردهمایی، به «اعلامیه اینوچنتی» مشهور شده است. این اعلامیه  از دولت های کشور های جهان خواسته است که به هدف ها و  برنامه های این اعلامیه توجه کنند. 

«به سان یک چشم انداز جهانی، برای سلامت و تغذیه مادر و کودک، هر کودک باید دست کم بین ۴ تا ۶ ماه نخست زندگی اش از شیر مادر تغذیه کند و پس از آن نیز همراه با شیر مادر از مواد غذایی مناسب تغذیه شود. بر این اساس هر زن نیز باید توانایی شیر دادن به کودک خود را داشته باشد.»

این جمله چشم انداز اعلامیه جهانی اینوچنتی را بیان می کند و برای رسیدن به آن، چند راهکار و هدف در نظرگرفته شده است. به این ترتیب هر بیمارستان و زایشگاه در کشورهایی که به این اعلامیه پایبند هستند به مرکزی برای ترویج شیردهی به نوزاد و پرداختن به سلامت مادر در این دوران تبدیل می شوند. دولت ها نیز در این زمینه قانون ها و مراکز تصمیم گیری مناسبی ایجاد می کنند و به قرارداد بین المللی خرید و فروش جایگزین شیر مادر و نیازمندی های آن، برای در دسترس قرار دادن جایگزین های سالم و مفید برای شیر مادر پایبند می شوند. در این اعلامیه از دولت ها خواسته شده برای مادرانی که بیرون از خانه کار می کنند نیز شرایط مناسب برای شیردهی به کودک شان فراهم کنند.

آگاه کردن مادران جوان از شیوه درست شیر دهی به کودک نیز در این اعلامیه با اهمیت دانسته شده زیرا بسیاری از مادران جوان نمی دانند که چگونه می توانند به کودکشان شیر دهند و این ناآگاهی ترس را در وجود آن ها برمی انگیزد و باعث می شود از شیر دادن به کودک صرف نظر کنند. 

کشور هایی که با این اعلامیه و قانون های آن همکاری می کنند پیشرفت خوبی در سلامتی مادران و نوزادان داشته اند. برای نمونه در کوبا از زمان پایبندی به اعلامیه اینوچنتی، میزان تغذیه با شیر مادر از شش سال پیش سه برابر شده است. در چین نیز از سال ۱۹۹۲ تاکنون شیردهی به نوزاد از ۱۰ درصد به ۴۸ درصد رسیده است.  به همین ترتیب ابتلا به بیماری در نوزادان و مادران نیز در کشورهای عضو کمتر شده است.

برابر آماری که یونیسف در بیانیه امسال خود درباره تغذیه با شیر مادر آورده، هم اکنون میزان جهانی تغذیه با شیر مادر نزدیک به ۳۸% است و تلاش بیشتری نیاز است تا کشورها به اهمیت تغذیه با شیر مادر پی برده و برای آن برنامه ریزی کنند.

با این حال، تهیه کنندگان این اعلامیه امیدوارند هر کشور با توجه به نیاز های داخلی خود امکان شیردهی و تغذیه کودک از شیر مادر را فراهم کند. زیرا آن ها بر این باورند که شیر مادر بهترین و مهم ترین ماده غذایی است که رشد مناسب جسمی و ذهنی کودک را به دنبال می آورد ودر سلامتی مادران نیز نقش مهمی دارد. به این ترتیب می توان پایه های یک خانواده سالم و صمیمی و در نتیجه یک جامعه پویا و جهانی با ساکنان سالم و شاداب را پایه گذاری کرد.

هفته جهانی تغذیه با شیر مادر، بر مادران و کودکان گرامی باد!

Submitted by editor6 on