گران ترین جایزه ادبیات کودک جهان به تصویرگر بلژیکی رسید!

کیتی کروسر (Kitty Crowther)، نویسنده و تصویرگر بلژیکی، گران ترین جایزه ادبیات کودک جهان، جایزه یادبود آسترید لیندگرن را به خانه برد.

آغاز بهار برای دوستداران ادبیات کودک جهان، شور و شوقی چند باره به همراه دارد. روز پیش از اعلام رسمی برنده جایزه آستریدلیندگرن ، برندگان دو جایزه مهم دنیای ادبیات کودک جهان، جایزه هانس کریستین اندرسن و جایزه ترویج خواندن آساهی برای سال ۲۰۱۰ معرفی شدند و امروز، سخنگوی هئیت داوری جایزه آستریدلیندگرن، برنده امسال را معرفی کرد. جایزه این بار به یک نویسنده و تصویرگر جوان بلژیکی به سبب توانایی در بیان احساسات عمیق انسانی در کارهایش رسید.
در بیانیه هئیت داوران این جایزه جهانی که ظهر امروز در مراسمی رسمی در سوئد خوانده شد، کروسر نویسنده ای نامیده شده که سنت ها و اصول تالیف کتاب های تصویری را به خوبی رعایت می کند و همزمان به نوآوری دست می زند. به باور داوران، کروسر در آثارش راه تبدیل ناتوانی ها و کاستی ها به توانایی و پیشرفت را نشان می دهد و همزمان انسانیت و همدلی در کتاب هایش موج می زند.
هیئت داوران جایزه آسترید لیندگرن، کروسر را نویسنده ای ماهر نامیده اند که داستان هایش را با تصویرها ترکیب می کند تا کودکان مخاطب خود، به ویژه آن دسته از کودکان که با مشکلی دست به گریبانند، به خواندن و لذت بردن تشویق شوند. داوران بر این باورند که این نویسنده و تصویرگر جوان، به کودکان احترام می گذارد و موضوع های متنوعی را برای کتاب هایش برمی گزیند تا بتواند طیف گسترده ای از کودکان را مخاطب خود کند.
مهم ترین آثار کروسر که تاکنون بیش تر از ۳۰ عنوان کتاب می شوند، کتاب های تصویری هستند. او اکنون جایزه ای برابر ۵ میلیون کرون سوئد برابر ۶۲۰ هزار دلار دریافت می کند. جایزه ای که به یادبود آسترید لیندگرن نویسنده سوئدی داستان های فانتزی و به ویژه مجموعه داستان های پی پی، هر سال از سوی دولت سوئد به یک یا چندتن  از برترین نویسندگان، کوشندگان، تصویرگران یا نهاد های ادبیات کودکان در جهان اهدا می شود.
کیتی کروسر، دهمین فرد یا نهادی است که تاکنون موفق شده جایزه یادبود آسترید لیندگرن را به دست آورد. از سال ۲۰۰۳ به این سو، ۱۰ نویسنده، تصویرگر، کوشنده  یا نهاد ادبیات کودک جایزه را از آن خود کرده اند. سال گذشته موسسه آموزش های اجتماعی تامر در فلسطین جایزه آسترید لیندگرن را به دست آورد. مراسم اهدای جایزه، یکم ژوئن (۱۱ خرداد) در سالن کنسرت استکهلم، پایتخت سوئد برگزار می شود.

Submitted by admin on