گزارشی از نشست بررسی آثار محمدعلی بنی اسدی در شورای کتاب کودک

۱۰ اردیبهشت نمایشگاهی از آثار فینالیست های جایزه جهانی هانس کریستین اندرسن در سال ۲۰۱۲، به همراه نشستی با حضور محمدعلی بنی اسدی، تصویرگر ایرانی راه یافته به فهرست کوتاه این جایزه  و زهره قایینی، بهرام کلهرنیا و کیانوش غریب پور در شورای کتاب کودک برگزار شد.

گزارشی از نشست بررسی آثار محمدعلی بنی اسدی در شورای کتاب کودک

برنامه با خوشامدگویی نوش آفرین انصاری، دبیر شورای کتاب کودک آغاز شد. سپس ماندانا رضوی زاده از روند آماده سازی و فرستادن پرونده آثار بنی اسدی برای داوری جایزه اندرسن، گزارش داد. سپس در نشستی دوستانه و با حضور محمدعلی بنی اسدی، زهره قایینی، بهرام کلهرنیا و کیانوش غریب پور درباره ویژگی های آثار بنی اسدی گفت و گو کردند.

این نشست با سخنان بنی اسدی آغاز شد. او سنجیده شدن را وضعیت دشواری عنوان کرد و گفت: "هنگام چاپ مجموعه کارهایم، این که کارهایم آنچه که می باید باشد و نیست آزارم می داد. از آن هنگام به شاگردانم یادآوری می کنم که بسیاری از فرصت ها را می شود از دست نداد و خوب کار کرد."

گزارشی از نشست بررسی آثار محمدعلی بنی اسدی در شورای کتاب کودک

زهره قایینی هم در سخنانش با اشاره به ارزشی که این تصویرگر و همچنین فرشید مثقالی، تنها تصویرگر ایرانی برنده جایزه هانس کریستین اندرسن برای مخاطب قائل هستند گفت: "در مصاحبه ای که با آقای بنی اسدی هنگام نوشتن کتاب تصویرگری کتاب کودکان داشتم، ایشان آرزو کرد که بحث روایتگری دوباره به تصویرگری کتاب های کودکان بازگردد. یکی از مسائل کتاب های کودکان ما فقدان روایتگری در کتاب های کودکان است یعنی تصویر داستانی را بیان نمی کند و بیشتر نشان دهنده سبک ها و تکنیک ها یا بازتاب دادن نگرش های خود تصویرگر نسبت به مسائل است. بنی اسدی جزو معدود تصویرگرانی است که پیوسته در زمینه تصویرگری کتاب کودک کار کرد و هیچ وقت این صحنه را ترک نکرد. در این مدت بسیار تجربه کرده و به دست خطی ویژه رسیده است. قایینی ابراز امیدواری کرد که بنی اسدی بتواند آرزویش یعنی بازگشت روایتگری به ادبیات کودک را به نسل جدید تصویرگران انتقال دهد."

کلهرنیا نیز گفت که یکی از ویژگی های کارهای بنی اسدی بازتاب یافتن پژواک های حساس و ظریف روح ایرانی در کارهایش، به علاوه تبدیل کردن آن ها به یک گنج اجتماعی است، چیزی که ایرانیان گویا در آن مهارتی نداشته اند و اکنون در حال مشق کردن هستند. او همچنین گفت: "سهم صداقت در کارهای بنی اسدی بی همتاست. کارهای بنی اسدی در یک کتاب یا تابلو همه چیز را با هم دارد. روایت های چندگانه اش از موضوع، از شیوه های گفت و گو و انتقال حس و عاطفه و پیام انسانی به دیگران یک پدیده ویژه است. کارهای او شاعرانگی استثنایی دارد و کارهایش به ما اجازه می دهند که بارها به آن ها رجوع کنیم و هر بار با لحن و شیوه دیگری با ما گفت و گو می کنند."

گزارشی از نشست بررسی آثار محمدعلی بنی اسدی در شورای کتاب کودک

کیانوش غریب پور نیز منحصر به فرد بودن کارهای بنی اسدی را از دلایل موفقیتش در این جایزه جهانی دانست و گفت که باید به بنی اسدی به سبب اصالت و پایداری و خم نشدن در برابر باد روزگار تبریک گفت.  

در ادامه این برنامه سحر ترهنده داور ایرانی جایزه‌ هانس کریستین اندرسن ٢٠١٢، گزارشی از روند داوری و برگزیدن برندگان این دوره  و همچنین به همراه حسین شیخ رضایی گزارشی از نمایشگاه کتاب کودک بولونیا ارائه کرد.

گزارشی از نشست بررسی آثار محمدعلی بنی اسدی در شورای کتاب کودک

Submitted by editor3 on