گزارش ترویج فرهنگنامه و تاسیس کتابخانه در شهرها و روستاهای ایران

دوشنبه هفدهم مهر فرزانه اخوت در نشستی در جمع پشتیبانان مالی و فرهنگ دوستان در واحد آموزش حسینیه ارشاد، گزارشی از تاسیس دو کتابخانه و دیگر فعالیت های خود و همکارانش در تابستان ۱۳۹۱ ارائه کرد.

در این تابستان فرزانه اخوت به همراه همکارانش دو کتابخانه به نام‌های خانه هنر فردوسی را در روستای اشرف آباد در جنوب شهر ری و کتابخانه کودک و نوجوان خانه علم جمعیت امام علی (ع) را در روستای فرحزاد تهران راه اندازی و تجهیز کردند. کودکان و نوجوانان ضمن آموختن شیوه‌ی رده‌بندی کتاب‌ها در در چینش آن‌ها کمک کردند. برگزاری کارگاه آموزش کتابداری، معرفی فرهنگنامه کودکان و نوجوانان و برگزاری کارگاه ترویج فرهنگنامه با کودکان و نوجوانان، شاهنامه خوانی و اجرای بازی های سنتی ایرانی از برنامه های بازگشایی این کتابخانه ها بود.

گزارش ترویج فرهنگنامه و تاسیس کتابخانه در شهرها و روستاهای ایران

اخوت یکی از هدف های این نشست آموزش روش کار تاسیس کتابخانه و به اشتراک گذاشتن تجربه ها عنوان کرد.
او درباره ی شیوه و روش کارشان چنین توضیح داد: "کتاب های مربوط به کودک و نوجوان را با استفاده از فهرست شورا تهیه می کنیم و بخش های دیگر را از کتاب‌های ناشران دیگر مانند موسسه مادران امروز خریداری می‌کنیم. کتاب‌های منتخب ما معمولا شامل کتاب های کودک و نوجوان و کتاب های ویژه مادران و زنان است. البته مردها را هم در نظر می گیریم ولی به طور ویژه کار ما تاسیس کتابخانه برای مراجع و مخاطب کودکان و زنان است. سپس کتاب ها را بر اساس سیستم ساده شده ی دیویی رده بندی می کنیم."

گزارش ترویج فرهنگنامه و تاسیس کتابخانه در شهرها و روستاهای ایران

او درباره ی اهمیت ترویج فرهنگنامه گفت: "کار اصلی من نوشتن مقاله برای فرهنگنامه کودک و نوجوان و ویراستاری مقاله های آن است. به همین دلیل فرهنگنامه و ترویجش در میان مخاطبانش که کودکان و نوجوانان هستند برای من و همکارانم بسیار مهم است و کتابخانه همیشه بهترین بهانه است برای این که بحث کتاب مرجع را مطرح کنیم. جامعه ی ما با کتاب مرجع ناآشناست. بنابراین ما به بهانه فرهنگنامه بحث کتاب مرجع را در هر کتابخانه ای که تاسیس می کنیم مطرح می کنیم و روش کار با کتاب مرجع را آموزش می دهیم."
بخش دیگری از گزارش اخوت به بازدیدهای دوره ای او و همکارانش از سه کتابخانه تازه تاسیس نوریاب، دشه و بانه‌وره از توابع پاوه در استان کرمانشاه و یک کتابخانه تازه تاسیس به نام سعید طاهری در روستای هوتن در ترکمن صحرا اختصاص داشت. این کتابخانه ها به همت انجمن حامی تاسیس شده است.

گزارش ترویج فرهنگنامه و تاسیس کتابخانه در شهرها و روستاهای ایران

او در این باره توضیح داد که از کتابخانه های تازه تاسیس به شکل دوره ای بازید می شود تا هم از فعال و پویا بودن آن ها مطمئن شویم و هم آموزش های کتابداری و ترویج کتابخوانی لازم را به کتابداران دهیم.  
فرزانه اخوت نزدیک به ۱۵ سال است که در این زمینه فعالیت می کند و به همراه همراهانی مانند آذر جباری و شهرزاد محجوب و داوطلبان دیگر آماده سازی منابع و تجهیز کتابخانه های متعددی را بر عهده داشته است.
 

Submitted by editor3 on