گزارش نشست ترویج کتابخوانی و مجله های تخصصی ادبیات کودکان در کتابخانه کانون

بیست و هشتمین نشست تخصصی ترویج کتابخوانی با موضوع مجله های تخصصی درباره کودک و نوجوان و ترویج کتابخوانی با حضور خسرو آقایاری و دکتر سعید حسام پور در کتابخانه ی مرجع برگزار شد.

سخنران نخست، خسرو آقایاری، سردبیر کتابماه کودک و نوجوان به آسیب شناسی حوزه نقد و نظریه ادبیات کودک ‍پرداخت و عنوان کرد که جامعه باید به سمت تربیت پژوهشگر برود تا فضای تولید نظریه بومی فراهم شود. او گفت که وام گیری از نظریه های بیگانه کافی نیست و باید ساختار و سازه ای برای تولید نظریه به وجود آورد و بستر آن را فراهم کرد. در بسیاری از کشورها فرهنگستان ها و آکادمی ها حدفاصل پژوهشگاه ها و دانشگاه هستند و به نیازهای نظری پاسخ می دهند و شکاف میان نظریه و عمل را پر می کنند و با تغییر ساختار می توان ابتدا به تولید نظریه و پس از آن به عمل رسید.

سخنران دوم، دکتر سعید حسام پور، سردبیر نشریه مطالعات ادبیات کودک به گزارشی از فعالیت مرکز مطالعات ادبیات کودک پرداخت و دلیل به وجود آمدن چنین مرکزی را عنوان کرد که همان نبود نظریه و عمل در میان دانشجویان بود. او گفت مرکز مطالعات ادبیات کودک با ایجاد گرایش رشته ادبیات کودک و و دانشگاهی کردن ادبیات کودک، اجرای جشنواره و طرح های پژوهشی در این زمینه و تولید نشریه علمی و پژوهشی مطالعات ادبیات کودک سعی کرده است به تربیت پژوهشگران در این رشته بپردازد و حلقه ی مفقوده میان پدیدآور و مخاطب را از بین ببرد.

نشست های کتابخانه مرجع دوشنبه های آخر هر ماه برگزار می شود.
 

Submitted by editor3 on