یونسکو: حمله به مدرسه ها در جهان رو به افزایش است!

بنا به گزارش یونسکو، حمله به دانش آموزان، آموزگاران و مدرسه ها در جهان رو به افزایش است.

بر اساس گزارش یونسکو به نام "آموزش در زیر حمله ها در سال ۲۰۱۰" (Education Under Attack 2010)، که در روز دهم فوریه (۲۲ بهمن) منتشر شد، شمار حمله به دانش آموزان، آموزگاران و ساختمان مدرسه ها با انگیزه های سیاسی و باورهای مذهبی در جهان در حال افزایش است. 
بر اساس این گزارش، گروه های نظامی غیر دولتی و دولتی در بخش های مختلف جهان به یک اندازه در حمله به مدرسه و آموزگاران و دانش آموزان نقش دارند.
این گزارش همراه با نتایج  یک پژوهش دیگر در یونسکو به نام "حفاظت از آموزش در برابر حمله ها" (Protecting Education from Attack: A State-of-the-Art Review) منتشر شده که درآن کارشناسان بسیاری، راه های پیشگیری و پاسخ گویی به خشونت علیه مدرسه ها را بررسی کرده اند. راه هایی که هم با قانون های بین المللی و هم با قانون اساسی کشورها، هماهنگ و قابل اجرا باشند.
این دو گزارش، به وضعیت کنونی خشونت ها بر علیه دانش آموزان، آموزگاران و مدرسه ها در جهان می پردازند و برای برخورد با این خشونت رو به رشد، درخواست همفکری و تلاش کرده اند.
این دومین گزارش یونسکو در ارتباط با خشونت برعلیه مدرسه ها است. نخستین گزارش در سال ۲۰۰۷ منتشر شده بود. در آن زمان، اطلاعات اندکی دراین باره وجود داشت و گزارش یونسکو، نهادهای سازمان ملل، سازمان های دولتی و غیردولتی در کشورهای مختلف و مردم جهان را در ارتباط با این گونه خشونت روبه رشد آگاه تر کرد. در گزارش نخست یونسکو، روشن شد که طالبان افغانستان و پاکستان تنها گروهی نیستند که با آموزش و به ویژه آموزش زنان و دختران مخالفند و با آن مبارزه می کنند. 
گزارش امسال یونسکو، روشن می کند که مسئله بسیار فراتر از این است. بر این اساس، بین ژانویه سال ۲۰۰۷ تا جولای سال ۲۰۰۹، مدرسه ها، آموزگاران و دانش آموزان دست کم در سی و دو کشور جهان مورد هجوم قرار گرفته اند.
به باور "ایرینا بوکوا"، دبیرکل یونسکو، حمله به مدرسه ها، حق کودکان برای زندگی و آموزش را با تهدید رو به رو می کند. دو حقی که پایه آزادی ها و بهره مندی از دیگرحقوق انسانی هستند. از سوی دیگر حمله به مدرسه ها، سازمان ملل را در رسیدن به هدف برنامه جهانی آموزش برای همه، که می کوشد تا سال ۲۰۱۵، همه انسان ها را از حق آموزش ابتدایی برخوردار کند با مانع های بسیاری روبه رو می کند.
متن کامل این دو گزارش را می توانید در این نشانی ها بخوانید:
http://unesdoc.unesco.org/images/0018/001867/186732e.pdf
http://unesdoc.unesco.org/images/0018/001868/186809e.pdf

Submitted by editor6 on