یونسکو نشست آموزش در دنیای در حال تغییر را برگزار کرد

۳۱ اکتبر برابر با ۹ آبان در اجلاس نوآوری جهان روی آموزش نشستی با عنوان "آموزش در دنیای در حال تغییر" از سوی یونسکو در شهر دوحه برگزار شد.

این نشست با محور قرار دادن چهار ستون یادگیری،‌ یعنی یادگیری برای بودن، یادگیری برای دانستن، و یادگیری برای انجام دادن و یادگیری برای با هم زیستن بحث را آغاز کرد و هر یک از شرکت کنندگان پیرامون آن نظر خود را بیان کردند.

مدیر کل یونسکو در این نشست گفت باید آموزش در آینده دگرگون شود. جوامع با فشارهای بسیاری از جمله مشکلات اقتصادی، عدم تساوی حقوق، افراط گری و ...روبرو هستند. برای مقابله با این چالش‌ها بایستی دوباره به معنای پیشرفت و ترقی اندیشید.
 رئیس دانشکده آموزش دانشگاه هنگ کنگ نیز گفت که سیاست گذاری آموزش یک سیاست گذاری بلندمدت است باید دوراندیش بود. اما در دنیایی که پیوسته در حال تغییر است آیا این آموزش پاسخگوست؟ سامانه آموزشی امروز تفاوت چندانی با سی یا چهل سال پیش ندارد در حالی که جوامع تغییر کرده‌اند. در گذشته آموزش به عنوان درمان نابرابری‌ها به شمار می آمد و اکنون خود سبب ساز نابرابری‌هاست.

وزیر آموزش و پرورش پایه آفریقای جنوبی نیز گفت یادگیری برای زیستن در کنار یکدیگر مهم‌ترین اصل آموزش به شمار می‌رود. این چهار اصل بنیادی آموزش باید در ارزش‌هایی مانند عدالت اجتماعی، حقوق بشر، وحدت و همبستگی، برابری جنسی که به آموزش مربوط است نهادینه شود.
از دیگر سخنرانان این نشست رئیس موسسه ی آموزش بین المللی آمریکا بود. او گفت که مدارس بایستی بین المللی باشند و نگاهی رو به بیرون داشته باشند.

در پایان نشست معاون مدیرکل یونسکو افزود که آموزش یک کالای جهانی و عمومی است و حق اساسی بشر است و ستونی برای رشد و پیشرفت است و باید انسانی، جهانی و مرتبط باشد و رسالت یونسکو بررسی معنای آموزش امروز و فرداست.
 

Submitted by editor3 on