یک عدد مامان به فروش می رسد

عنوان لاتین
Se vende mama,c2009

یک عدد مامان به فروش می‌ رسد داستان اول از مجموعه چهار جلدی فروشی ها است. این مجموعه، داستان‌ کشکش‌های اسکار و دوست‌اش نورا با افراد خانواده و امر و نهی‌های پدر و مادرشان است.

در داستان یک عدد مامان به فروش می‌ رسد، اسکار که با به دنیا آمدن برادر کوچکترش حس می‌کند مادر به او توجهی ندارد، تصمیم می‌گیرد مادرش را بفروشد. با کمک بهترین دوستش نورا آگهی برای فروش مادرش درست می‌کند. اما هر کس برای خرید مادر می‌آید مورد قبول او قرار نمی‌گیرد. سرانجام اسکار متوجه خوبی‌های مادرش می‌شود و می‌فهمد هیچ انسانی کامل نیست.

کتاب دوم از کتاب اول خواندنی‌تر و بامزه‌تر است... در این کتاب که عنوان آن یک عدد بابا به فروش می رسد است، می‌خوانیم:

مادر نورا زمانی که او خیلی کوچک بوده خانه را ترک کرده است و پدرش هم که مجری تلویزیون است دایم در سفر است. او مدتی پیش نامزد پدرش زندگی می‌کند اما پس از مدتی او هم می‌رود و نورا به ناچار با خانواده دوستش اسکار زندگی می‌کند. اکنون پدرش از کار بیکار شده و به خانه برگشته است و می‌خواهد جبران نبودنش را بکند. اما با آمدن پدر دردسرهای نورا آغاز می‌شود. پدر او را کنترل و در خوردن غذا محدودش می‌کند. نورا با کمک اسکار برای پدر کاری پیدا می‌کند. یک کار در تلویزیون مادرید که خود نورا هم بخشی از آن برنامه را اجرا می‌کند.

جلد سوم و چهارم این مجموعه به نام‌های یک عدد نخودی به فروش می‌ رسد و یک عدد بهترین دوست به فروش می‌ رسد نیز همانند دو جلد اول خنده‌دارند. در یک عدد نخودی به فروش می‌ رسد اسکار دیگر تحمل برادر کوچکترش، نخودی، را ندارد. او برای این احساسش۱۰ دلیل نوشته است. بدی کار اینجاست که دوست صمیمی او نورا به نیویورک رفته است و اسکار بدون کمک نورا نمی‌تواند مشکل را حل کند. نورا به وسیله ایمیل راه‌حل را برای اسکار می‌فرستد. اسکار نخودی را با یک خواهر ۱۵ ساله به نام ونسا عوض می‌کند. اما کار بدتر از بد می‌شود و مشکلاتی پیش می‌آید که سبب می‌شود اسکار قدر نخودی را بداند. در پایان اسکار می‌فهمد مادرش با مادر ونسا تبانی کرده است تا همه قدر یکدیگر و زندگی با هم را بفهمند.

و در داستان یک عدد بهترین دوست به فروش می‌ رسد می‌خوانیم:

اسکار در آستانه آغاز سال تحصیلی است و نگران اینکه زمانی که مدرسه‌ها باز می‌شود آموزگار جدیدش چگونه است و دوست جدیدش چه کسی است. نورا که بهترین دوست اوست، امسال در کلاس اسکار نیست و با دختر دیگری به نام موریل آشنا و دوست شده است. و بیشتر وقتش را با او می گذراند؛ با هم نهار می‌خورند، درس می‌خوانند و در باره مسایل دخترانه حرف می‌زنند. اسکار تصمیم می‌گیرد آگهی بدهد و دوستی پیدا کند. چند نفر به آگهی او پاسخ می‌دهند. اما اسکار تصمیم می‌گیرد در مهمانی پیژامه‌اش که فقط باید پسرها باشند، نورا و دوستانش را هم دعوت کند تا دوستی آ‌ن‌ها همچنان ادامه پیدا کند.

درباره داستان یک عدد مامان به فروش می رسد و سه کتاب دیگر

داستان‌های این مجموعه چهار جلدی همگی پیرامون دوستی، قدرشناسی و درک خوبی‌های دیگران دور می‌زند و آن‌چه را که نوجوانان در این سنین از زندگی می‌خواهند و مایلند انجام دهند و معمولا از طرف بزرگترها نهی می‌شوند، مانند خوردن غذاهای فست فود، شکلات، رفتن به اردو بدون حضور بزرگترها با روشی خلاقانه بیان شده است.

طنز داستان‌ها که در تصویرها هم دیده می‌شود سبب دلچسب و جذاب شدن آن‌هاست. ترجمه روان است و زیرنویس‌های خوب و کاملی دارد. در پایان هر چهار جلد شخصیت داستان دچار تحول رفتاری و شخصیتی می‌شود که می‌تواند برای مخاطب نوجوان الگوی خوبی باشد.

درباره نویسنده و تصویرگر یک عدد مامان به فروش می رسد و سه کتاب دیگر

«کاره سانتوس» هم نویسنده‌ای پرکار و خلاق ادبیات کودک اسپانیا و هم مادر خانواده‌ای پر جمعیت است که کیک‌های جورواجور می‌پزد و به بچه‌هایش توی درس‌هایشان کمک می‌کند.

«کاره سانتوس» در سال ۱۹۷۰ در شهر ماتارو در استان بارسلونای اسپانیا به دنیا آمد. او تا کنون به خاطر کتاب‎هایش جایزه‌های بسیاری برده است. سانتوس جایزه «کشتی بخار» در سال ۲۰۰۹ را به خاطر نوشتن جلد اول این مجموعه چهار جلدی طنز و خنده‌دار دریافت کرده است.

نویسنده کتاب یک عدد مامان به فروش می رسد

 

تصویرگر این مجموعه «آندرس گررو» است که علاوه بر تصویرگری، دستی هم در نوشتن دارد. خودش می‌گوید عشق به دنیای کتاب را مدیون خانواده‌اش است. مخصوصا مادر بزرگش که همیشه برای او کتاب می‌خوانده است. گررو در سال ۲۰۰۹ برنده جایزه ملی تصویرگری کتاب کودک اسپانیا بوده است.

 

برگردان
سعید متین
تصویر اضافی
تصویرگر
Andres Guerrero, آندردس گررو
تهیه کننده
ژاله فروهر
سال نشر
۱۳۹۵
ناشر
نویسنده
Care Santos, کاره سانتوس
ویراستار
سارا مطلوب
Submitted by editor3 on