یک هفته با "مبارک"

دوازدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی تهران ( مبارک ) از ۱۹ تا ۲۶ مردادماه در تهران برگزار می‌شود.

 سالن اصلی، چهارسو، قشقایی، سایه و کارگاه نمایش از مجموعه تئاتر شهرو تالارهای هنر، سنگلج، خانه نمایش و فردوسی میزبانان این جشنواره رقابتی هستند که هر دو سال یک باردر بخش صحنه‌ای ،خیابانی، بین‌الملل، و جنبی برگزار می‌شود.

پس ازبازبینی، بررسی و داوری ۲۹۶ اثر رسیده به دبیرخانه جشنواره، ۸۲ اثر به اجرای صحنه‌ای و ۶۸ اثر به اجرای فضای بازراه پیدا کردند.رحمت‌اله محرابی دبیر جشنواره ،هدف از برگزاری جشنواره مبارک را کمک به رشد کیفی و کمی نمایش عروسکی و ارائه توانمندی‌های ایرانیان در عرصه بین‌الملل اعلام کرد و گفت:" این جشنواره رقابتی است و موضوع کارآزاد است ولی در داوری آثار سعی شده متل‌ها، آیین‌ها، باورها ی سنتی و بومی ایرانیان در نظر گرفته شود.

"علی‌بابا چهل‌دزد بغداد" به کارگردانی جواد ذوالفقاری ، "ماکاندو" به کارگردانی آزاده انصاری، ،" آرش" به کارگردانی مشترک سیما و فهیمه میرزا‌حسینی، "زمین و چرخ" به کارگردانی زهرا صبری و" ماهرخ" به کارگردانی مریم اقبالی موفق شدند از بین ۳۱ نمایش صحنه‌ای ایرانی به بخش بین‌الملل جشنواره راه پیدا کنند.

"دارودایره" محسن پور‌قاسمی، "مبارک کجاست؟" مریم شوقی،" ماه و غول زنگی" محمد مظفری ، "تکم" مهدی صالحیار، "مامان مبارک کیه؟"  کار مشترک سعید باغبانی و سعید پورشعبانیان، "هفت رزم" رضا برات‌زاده، "به‌کسی نگی‌ها" کار مشترک هدیه هاشمی و امیر سلطان‌احمدی، "مبارک عروسک نیست" محمد جواد صرافی از تهران، همدان، بندرگناوه، بجنورد، اصفهان، قائم‌شهر و مرند با داوری محمود فرهنگ، حسن دادشکر، حمیدزضا افشار در بخش خیابانی به اجرا می پردازند.

فریبا رئیسی از کارگردانان نمایش عروسکی نوید حضور گروه‌های توانا در جشنواره را داد و گفت:" گرچه شرایط مساعدی برای اجرای عمومی در عرصه نمایش عروسکی وجود ندارد ولی جشنواره حکم مخزن اکسیژنی است که به مریض نیمه‌جانی هوا می‌رساند و او را از مرگ حتمی نجات می‌دهد."

از برنامه‌های جنبی جشنواره برگزاری کارگاهی است با عنوان "تجربه نمایش" که بر اساس تجربیات یک گروه ایرانی در رابطه با اجرای نمایش عروسکی برای بیماران و معلولان برگزار می‌شود. "مقدمه‌ای بر فانتزی" و "زبان عروسک" نوشته‌ی شیوا مسعودی و "عروسک‌ها و زبان نمایشی" ترجمه همایون فربد آثارچاپ شده‌ای است که قرار است در بخش جنبی جشنواره ارائه شود.

۹ کارگاه‌ آموزشی نیز با حضور کارگردانان خارجی جشنواره در این هفته برقرار است.

پرداخت کمک هزینه برای تولیدات بعدی و اعطای اجرای گیشه‌ای و عمومی برای نمایش‌های برتر و ضبط حرفه‌ای تمام نمایش‌ها توسط ۶ گروه فیلم‌برداری از حمایت‌های سازمان فرهنگی هنری شهرداری از این جشنواره است.

اختتامیه جشنواره ۲۶ مرداد در فضای باز تالار وحدت برگزار می‌شود.

Submitted by editor6 on