یک هفته با کودکان، برنامه های گوناگون برای روز کودک و هفته ملی کودک در ایران

امروز، ۱۶ مهر روز کودک در ایران است. امسال، یک هفته  که از شنبه ۱۵ مهر آغاز می شود و تا جمعه ۲۱ مهر  ادامه دارد، به عنوان هفته ملی کودک نام گذاری  شده است. شعاری هم با عنوان "کودک، خانواده و جامعه" برای روز کودک امسال در نظر گرفته شده است. 

هر یک از روزهای این هفته نیز باموضوع های مربوط به کودکان نام گذاری شده است. شنبه، روز کودک، خانواده و رسانه، یکشنبه روز کودک، آموزش، مراقبت و سلامت، دوشنبه روز کودک، بازی و تربیت، سه شنبه روز کودک و ایمنی، چهارشنبه روز حقوق کودک، پنج شنبه روز کودکان با نیازهای ویژه و جمعه روز کودک، شهرنشینی، طبیعت و میراث فرهنگی است. 

به همین مناسبت، در روز جمعه ۲۱ مهر، بازدید از همه موزه های کشور برای کودکان و نوجوانان رایگان خواهد بود. یکی از روزهای هفته نیز موزه های شهر تهران با راهنمای مسلط به زبان اشاره برای ناشنوایان از بازدید کنندگان استقبال می کنند. کاخ گلستان تهران نیز برنامه های گوناگونی را برای کودکان تدارک دیده که در طول هفته اجرا می شوند. 

نهادها وسازمان های مختلف  نیز به مناسبت روز کودک برنامه های گوناگونی را تدارک دیده اند. یونیسف ایران، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و انجمن حمایت از حقوق کودکان از نهادهایی هستند که به این مناسبت برنامه هایی ترتیب داده اند. 

شعبه های استانی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان درسراسر کشوربرنامه "یک هفته با کانون" را  اجرا می کنند. مراکزکانون برنامه هایی مانند قصه گویی، برگزاری کارگاه های کاردستی خلاق، ماسک‌سازی، نمایش خلاق، نمایش‌نامه‌خوانی ومانند آن را اجرا می کنند.  

یونیسف نیز سه روز در این هفته برنامه های شاد در پارک دانشجوی تهران برگزار می کند. برای بیشتر دانستن درباره برنامه های یونیسف این جا کلیک کنید

در خانه هنرمندان ایران امروز کارگاه کتابخوانی همراه با مرمت سفال برای کودکان برگزار خواهد شد. در این برنامه، کتاب آبی کوچولو، از مجموعه بسته های کتاب با من بخوان، بلندخوانی می شود و کودکان با مراحل مرمت سفال به طور عملی آشنا می شوند.

یک هفته با کودکان، برنامه های گوناگون برای روز کودک و هفته ملی کودک در ایران

انجمن حمایت از حقوق کودکان نیز امروز، یکشنبه، جشن هایی را برای کودکان عضو خانه کودک شوش و خانه کودک ناصرخسرو برگزار می کند. کودکان کار نیز با هماهنگی شبکه یاری کودکان کار و خیابان، ازساعت ۱۵ تا ۱۷ امروز در بوستان گفت و گو  گردهمایی خواهند داشت. 

دربرنامه دیگری، انجمن حمایت از حقوق کودکان با همکاری جامعه ایمن شهرداری منطقه ۶، در روز جمعه ۲۱ مهر ماه از ساعت ۱۷ الی ۱۹ جشن روز جهانی کودک را در سالن آمفی تئاتر پارک لاله برگزار می کند. در این مراسم، برنامه های شاد و موزیکال و تئاتر عروسکی مرتبط با مفاهیم حقوق کودک برای کودکان اجرا خواهد شد. 

انجمن حمایت از حقوق کودکان امروز  یک نشست مطبوعاتی نیز برگزار کرد. در این نشست، موضوع هایی مانند کودک آزاری ، کودکان کار و خیابان و مسائل مربوط به آموزش و پرورش مطرح شد.

این انجمن همچنین بیانیه ای به مناسبت روز کودک منتشر کرده است که در آن به دغدغه های انجمن درباره لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان، تحصیل کودکان مهاجر، وضعیت کودکان زلزله زده آذربایجان و نگرانی هایی درباره سیستم آموزش و پرورش کشور اشاره شده است. 

کتابک و موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان، روز کودک را شادباش می گوید و برای همه کودکان آرزوی جهانی امن تر و شادتر دارد. 

Submitted by admin on