۱۲۴میلیون کودک و نوجوان در سراسر دنیا به مدرسه نمی روند

فردا ٨ سپتامبر برابر با ١٧ شهریور ماه روز بین المللی سواداموزی است.

موضوع امسال روز بین المللی سوادآموزی «سوادآموزی و جامعه های پایدار» است. 

گرامی داشت روز بین المللی سوادآموزی ۲۰۱۵ به بررسی انتقادی پیوند سوادآموزی و «اهداف توسعه پایدار» - که در هفتادمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد در سپتامبر ۲۰۱۵ به تصویب خواهد رسید - و هم افزایی آن ها اختصاص دارد. سوادآموزی محرک اصلی توسعه پایدار به شمار می رود. مهارت های سوادآموزی پیش نیاز یادگیری مجموعه ی گسترده ای از دانش ها، مهارت ها، نگرش ها و ارزش ها برای به وجود آوردن جامعه های پایدارست.

ایرینا بوکووا مدیر کل یونسکو نیز در پیامش که به این مناسبت منتشر کرده است می گوید ما هر سال ۸ سپتامبر درباره ی سوادآموزی به عنوان یکی از حقوق بشر صحبت می کنیم. این مسئله امسال بسیار اهمیت دارد زیرا امسال دولت ها برای ۱۵ سال آینده تصمیم گیری خواهند کرد. بنابراین سوادآموزی باید قلب و هسته اصلی برنامه ی جدید در نظر گرفته شود. سوادآموزی با توانمند کردن زنان و مردان به پیشبرد توسعه پایدار در همه ی زمینه ها از مراقبت های بهداشتی و امنیت غذایی تا ریشه کن کردن فقر کمک می کند. از سال ۲۰۰۰ پیشرفت های چشم گیری در زمینه سوادآموزی داشته ایم اما هنوز مشکل های بسیاری باقی است. هنوز ۷۵۷ میلیون بزرگسال فاقد مهارت های سوادآموزی هستند که دو سوم از آن ها زنان هستند. شمار کودکان و نوجوانی که به مدرسه نمی روند در سراسر دنیا به ۱۲۴ میلیون نفر می رسد و برخی از ۲۵ میلیون کودکی که به مدرسه می روند نیز از یادگیری مهارت های پایه سوادآموزی ناتوانند. ما نمی توانیم اجازه دهیم این وضعیت ادامه پیدا کند. سواد برای رسیدن به هدف توسعه پایدار در «آموزش با کیفیت فراگیر و عادلانه و یادگیری مادام العمر برای همه» ضروری است. 

هم چون سال های پیش، روز بین المللی سوادآموزی ٢٠١۵ در سراسر جهان جشن گرفته خواهد شد تا دولت ها و سازمان های دو و چند جانبه، سازمان های غیردولتی، بخش های خصوصی، اجتماع ها، آموزگاران، دانش اموزان و کارشناسان را گرد هم آیند. جشن اصلی در مقر یونسکو برگزار خواهد شد. در این رویداد دو روزه که ٨ و ٩ سپتامبر برگزار می شود زمینه برای تمدید تلاش کشورها و شریکان یونسکو در زمینه ی سوآداموزی را برای دوره پسا ٢٠١۵ آماده می شود. ٨ سپتامبر نیز برندگان جایزه های بین المللی سوادآموزی ٢٠١۵ یونسکو جایزه های خود را دریافت خواهند کرد. 

 

منبع
Submitted by editor3 on