۲۲ مرداد روز جهانی نوجوان و آرزوی جهانی بهتر برای نوجوانان

امروز، یکشنبه ۱۲ آگوست (۲۲ مرداد) روز جهانی نوجوان است.

پیام امسال روز جهانی نوجوان، "با مشارکت نوجوانان جهانی بهتر بسازیم" است. یونسکو دفتر فرهنگی، علمی و آموزشی سازمان ملل متحد، هماهنگ کننده و برگزار کننده برنامه های روز جهانی نوجوان است.

نیمی از جمعیت جهان را افراد زیر ۲۵ سال تشکیل می دهند. آن ها با جهانی در بحران و مبتلا به دگرگونی های روزافزون روبه رو هستند. جهانی با نابرابری ها و بی عدالتی ها که یکی از اصلی ترین قربانیانش هم همین نوجوانان هستند. بسیاری از آن ها در فقر زندگی می کنند و نمی توانند توانایی های نهفته شان را پرورش دهند و از نتیجه آن ها بهره مند شوند. شمار بسیار کمی از آن ها می توانند مهارت های لازم برای یافتن حرفه مناسب خود در جهان پررقابت کنونی را به دست آورند.

۲۲ مرداد روز جهانی نوجوان و آرزوی جهانی بهتر برای نوجوانان

ایرینا بوکوا، دبیرکل یونسکو، در پیامی که به مناسبت روز جهانی نوجوان در سال ۲۰۱۲ نوشته، نوجوانان را سرچشمه نوآوری، متفکران و اندیشه های گره گشای جامعه امروز توصیف کرده است. او گفته که نوجوانان، پیشگامان صلح هستند. اما، آن ها به آموزش با کیفیت، شغل های خوب و بهره بردن تمام عیار از فرهنگ نیز نیاز دارند. او در پیام خود همه دولت ها، سازمان های مربوط به امور جوانان و جامعه بین المللی را دعوت کرده تا نوجوانان را در تصمیم گیری درباره اموری که به آن ها مربوط است سهیم کنند.

۲۲ مرداد روز جهانی نوجوان و آرزوی جهانی بهتر برای نوجوانان

سازمان ملل متحد واژه نوجوان را برای افراد بین ۱۵ تا ۲۵ سال به کار می برد. بر اساس آماری که در سایت یونسکو قرار داده شده، هم اکنون ۸۵ درصد از نوجوانان جهان در کشورهای در حال توسعه زندگی می کنند. ۶۰ درصد از آن ها در آسیا و بقیه در کشورهای آفریقایی، آمریکای جنوبی و حوزه دریای کارائیب زندگی می کنند. براساس همین داده ها، تا سال ۲۰۲۵، بیش از ۸۹ درصد از نوجوانان در کشورهای در جهان سومی زندگی خواهند کرد. یونسکو نتیجه گرفته که باید پرداختن به مسائل نوجوانان و تصمیم گیری برای آینده آن ها در دستور کار کشورهای مختلف قرار بگیرد.

یونسکو برای بهبود وضعیت کنونی و پایه ریزی زندگی بهتر برای نوجوانان در آینده، برنامه های گوناگونی در دست اجرا دارد. از برنامه های آموزشی درباره توسعه پایدار، میراث فرهنگی و معنوی جهانی تا آموزش حقوق نوجوانان و مبارزه با خشونت و سوء استفاده از نوجوانان.

Submitted by admin on