۷ پیشنهاد برای شما و کودک تان در روز زمین

قبلا هم گفته‌ام، من با این اسم تغییر یافته  “زمین پاک” مشکل دارم، یعنی دلیل این تغییر اسم در ایران را نمی‌فهمم و به نظرم محدودکننده است، برای همین همچنان پافشاری می‌کنم و می‌گویم “روز زمین (۲ اردیبهشت)” دارد نزدیک می‌شود و دو روز بیشتر به آن نمانده است. 

 قبلا هم گفته‌ام، من با این اسم تغییر یافته  “زمین پاک” مشکل دارم، یعنی دلیل این تغییر اسم در ایران را نمی‌فهمم و به نظرم محدودکننده است، برای همین همچنان پافشاری می‌کنم و می‌گویم “روز زمین (۲ اردیبهشت)” دارد نزدیک می‌شود و دو روز بیشتر به آن نمانده است. نمی‌خواهم درباره تاریخچه این روز یا فعالیت‌هایی که شمای بزرگسال می‌توانید در این روز انجام بدهید حرف بزنم. در اینترنت یک جستجوی کوچک کنید مطالب زیادی خواهید یافت. کار و بارم با بچه‌هاست پس برای همین مثل سال‌ قبل چند پیشنهاد برای کودکتان دارم. لطفا درباره این روز با او حرف بزنید و برای آنکه برایش جذاب باشد یکی دو تا از فعالیت‌هایی که معرفی می‌کنم را به اتفاق او انجام دهید (پیشنهادهایی که می‌دهم بیتشر برای کودکان پیش دبستانی و سال‌های اول دبستان خوب است):

 یک. رنگ‌آمیزی کنید

می‌توانید به اینجا، اینجا و اینجا بروید و یکی از تصاویر آورده شده را پرینت کنید و بدهید کودکتان رنگ کند. سعی کنید در کنار این رنگ‌آمیزی متناسب با هر تصویری که انتخاب کرده‌اید مطالب آموزشی نیز ارائه دهید، مثلا درباره فواید کاشت درخت یا دلایل انقراض گونه‌های حیات وحش و کمکی که می‌شود به آن‌ها کرد. (دقت کنید فرمت فایل‌های این نقاشی‌ها pdf است و نیاز به نرم‌افزاری دارید که این فرمت را بخواند)

دو. معما حل کنید

اینجا و اینجا معماهای (سودوکو و ماز) بامزه‌ای می‌توانید پیدا کنید که اغلبشان با اینکه انگلیسی هستند برای کودکان قابل فهمند. این معماها را نیز پرینت کنید و به کودکتان بدهید .

اینجا نیز می‌توانید کارت‌های بازی تست حافظه را پرینت بگیرید. حواستان باشد در قسمت انتخاب تم‌ها، روز زمینش (Earth Day) را انتخاب کنید. نوع آنلاینش هم اینجاست.

یا اینجا می‌توانید قطعات دو نوع پازل را سیاه و سفید یا رنگی پرینت بگیرید و بدهید کودکتان بازی کند. البته آماده کردنش مقادیر کمی کار دارد. نوع آنلاین این بازی هم اینجاست و یک نوع دیگرش اینجا.

یادتان نرود در کنار حل معماها برای کودکتان درباره روز زمین حرف بزنید.

سه. بازی کنید

بچه‌ها بازی‌های کامپیوتری را دوست دارند. در اینجا و اینجا چند بازی آنلاین بامزه مرتبط با روز زمین پیدا می‌کنید.

چهار. فیلم ببینید

در اینجا ۱۰ فیلم پیشنهادی برای روز زمین را می‌بینید که اغلبشان کودکانه است. در روز زمین با کودکتان یکی از این فیلم‌ها را تماشا کنید.

پنج. کاردستی بسازید

همراه با کودکتان یک کاردستی بسازید؛ مثلا یک کفشدوزک آهنربایی یا سنگی. و همچنان یادتان نرود در کنار ساخت این کاردستی درباره نقش مهم کفشدوزک‌ها در طبیعت برای کودکتان توضیح بدهید*. در اینجا، اینجا و اینجا هم می‌توانید کاردستی‌های متنوع‌تری بیابید.

شش. گردش بروید

با کودکتان به گردش بروید. راه خیلی دور لازم نیست بروید، یک پارک هم می‌تواند محل مناسبی برای گردش روز زمین باشد. داخل پارک علاوه بر زمین بازی که همه کودکان اول جذب آن می‌شوند در قسمت‌های دیگر هم چرخ بزنید. از کودکتان بخواهید به درخت‌ها و گیاهان دست بزند، پوست درختان، برگ‌ها، گلبرگ گل‌ها، پرچم گل‌ها و گرده‌های رویش را لمس کند. حتی همه چیز را بو کند و بعد درباره فرق بوها و رنگ‌ها و شکل‌های گیاهان با هم گفتگو کنید.

با خودتان یک ذره‌بین ببرید. کودکتان از اینکه با ذره‌بین لابلای گل‌ها و گیاهان جستجو کند لذت خواهد برد. به دنبال حشرات بگردید، مثلا کفشدوزک‌ها.

با کودکتان در جایی از پارک بایستید و مدتی چشم‌هایتان را ببندید و به صداها گوش دهید. درباره صداهای مختلفی که می‌شنوید با هم حرف بزنید. درباره تفاوت‌هایشان، طبیعی بودن یا نبودنشان، دلنشین یا آزاردهنده بودنشان، اینکه کدام‌ها را دوست دارد یا ندارد.

خلاصه اینکه گردش متفاوتی در پارک ترتیب بدهید. گردشی که کمک کند کودکتان جستجو کند، دقیق نگاه کند، بشناسد، سوال بپرسد و در نتیجه رابطه‌اش با طبیعت بیشتر شود. بچه‌های شهرنشین یک چیزهایی مثل درخت و گل را هر روز اطرافشان می‌بینند، اما واقعا نمی‌بینند. منظورم را که می‌فهمید؟ ترمیم این رابطه کمک خواهد کرد تا بچه‌ها با طبیعت دوست شوند و طبیعت برایشان اهمیت پیدا کند. تا فقط یک سری جمله کتابی را حفظ نکنند که “آشغال نریزیم”، “محیط‌زیست را تمیز نگه داریم”، “درخت بکاریم” و وقتی درباره محیط‌زیست باهاشان حرف می‌زنی همه‌اش همین‌ها را تحویلت بدهند، همه عین هم، همان‌طور که در کتاب‌هایشان آمده یا هر روز از تلویزیون می‌شوند. بچه‌ها باید خودشان تجربه شناخت طبیعت را داشته باشند تا دوست داشتن و اهمیت طبیعت برود در پوست و خونشان.

هفت. جشن بگیرید

در روز زمین برای زمین جشن بگیرید؛ به پاس تمام امکاناتی که در اختیار ما قرار می‌دهد، به پاس تمام شگفتی‌های و زیبایی‌هایش، به پاس صبر و تحملش در مقابل ما آدم‌ها. جشنتان می‌تواند ترکیبی باشد از اجرای برخی از پیشنهادات بالا و خوردن چند خوراکی سالم و طبیعی و حتی کیک. با این کار این روز را در ذهن کودکتان خاطره‌انگیز و ماندگار می‌کنید.

Submitted by editor6 on