برای رشد دوران اولیه کودکی سرمایه گذاری کنیم

رئیس گروه بانک جهانی، جیم یونگ کیم و مدیر اجرایی یونیسف آنتونی لیک از رهبران جهانی و ملی خواستند که سرمایه گذاری در برنامه های مربوط به رشد همه جانبه ی دوران اولیه کودکی (early childhood education) و تغذیه در این دوران را افزایش بدهند. این دو سازمان برنامه رشد همه جانبه ی دوران اولیه کودکی را پایه ی مهم رشد عادلانه و رشد اقتصادی رالازم دانستند.

این دو سازمان از پیمانی برای گسترش برنامه رشد همه جانبه ی دوران اولیه ی کودکی خبر دادند که بر اساس این پیمان از رهبران ملی و بین المللی خواسته شده است برای خدمات باکیفیتی که سلامتی، تغذیه، یادگیری و رفاه و شادکامی کودکان را بهبود خواهد داد، سرمایه گذاری کنند.

پیشرفت در علوم اعصاب و مطالعات اقتصادی اخیر نشان می دهد که تجربه های دوران اولیه کودکی تاثیر عمیقی بر رشد مغز و در یادگیری های بعدی، سلامت، و درآمد در دوره ی بزرگسالی دارد. کودکانی که در دوران کودکی تغذیه ی مناسبی ندارند و تحریک های اولیه را دریافت نمی کنید، به احتمال زیاد در یادگیری دوران مدرسه با مشکل رو به رو هستند و در بزرگسالی درآمد پایین تری دارند.

این احتمال وجود دارد که میلیون ها نفر از کودکان زیر ۵ سال در سراسر جهان هرگز نتوانند توانایی های شان را تا بالاترین حد پرورش دهند. ۱۵۹ میلیون کودک زیر ۵ سال یعنی از هر ۴ کودک زیر ۵ سال یک کودک به سبب فقر در تغذیه از رشد باز می ماند. بیشتر این کودکان در افریقا و جنوب آسیا زندگی می کنند. نزدیک به نیمی از کودکان ۳ تا ۶ سال به آموزش پیش دبستانی دسترسی ندارند. در جنوب صحرا افریقا ۸۰ در صد کودکان از برنامه های پیش دبستانی بی بهره اند.

جیم یونگ کیم گفت: «وقت آن است که آموزش ندیدن کودکان در دوران اولیه کودکی را به عنوان یک فوریت در توسعه و اقتصاد در نظر بگیریم. چگونه کشورها خواهند توانست در دنیایی که هر روز بیش از پیش اقتصاد آن دیجیتالی می شود رقابت کنند در حالی که دست کم یک سوم کودکان شان از رشد بازمانده اند؟ کوتاهی ما در سرمایه گذاری درست، میلیون ها نفر از کودکان را محکوم به زندگی در محرومیت می کند. قول نمی دهیم نتایج برابر باشد اما به برابری فرصت ها اصرار داریم.»

شواهد علمی نشان می دهد که قرار گرفتن طولانی مدت در معرض سختی هایی مانند جنگ یا خشونت خانگی استرس ایجاد می کند که می تواند در دوران اولیه ی کودکی مانع رشد مغز شود. 

آنتونی لیک در این باره گفت: «هم اکنون آن چه که درباره ی عوامل موثر در رشد مغز کودکان - تغذیه ی درست، آموزش و خشونت – یاد گرفته ایم باید روش ما را تغییر دهد.»

گروه بانک جهانی و یونیسف از دولت ها، شرکای توسعه، جامعه مدنی، موسسه های خیریه و بخش خصوصی دعوت کرد که سرمایه گذاری در رشد همه جانبه در دوران اولیه کودکی را اولویت توسعه جهانی و ملی خود قرار دهند. هدف این برنامه این است که از سرمایه گذاری در تغذیه، آموزش و حفاظت در برابر سختی ها در دوران اولیه کودکی پشتیبانی شود و جوامع به لزوم آن آگاه شوند.

مزایای برنامه ECD به ویژه برای کودکان فقیر و محروم بسیار است. برای نمونه، یک مطالعه ۲۰ ساله در جامائیکا نشان داد که کودکان محروم که از مداخلات تحریک اولیه کیفیت بالا بهرمند بودند در بزرگسالی درآمدی ۲۵ درصد بالاتر داشتند.

ECD یک سرمایه گذاری برای رشد اقتصادی است. شواهد نشان می دهد که بازگشت سرمایه گذاری یک دلار اضافی در برنامه های ECD بین ۶ دلار و ۱۷ دلار است.

با توجه به درک رو به رشد از اهمیت ECD، برای اولین بار ECD در اهداف توسعه جهانی گنجانده شده است. اگر چه برنامه ی رشد در دوران اولیه کودکی در برنامه ی توسعه پایدار در زیر مجموعه آموزش و پرورش مطرح می شود ولی به طور طبیعی با اهداف دیگر این برنامه مانند کاهش فقر، بهداشت و سلامتی، حقوق زنان و دختران و جلوگیری از خشونت در پیوند است.

 

برگردان:
شبنم عیوضی
منبع
یونیسف
Submitted by editor3 on