ارتباط کودکان با طبیعت فقط مخصوص تابستان نیست

آغاز سال تحصیلی را نباید به معنای پایان فعالیت‌های خارج از خانه و در فضای آزاد کودکان دانست. برخی والدین، آموزگاران و مدارس از اهمیت و قابلیت‌های مثبت ارتباط کودکان با طبیعت، آگاه هستند و از همین روی، راه‌هایی برای حفظ ارتباط کودکان با طبیعت در تمامی فصل‌های سال می‌یابند.

به گفته‌ی کارشناسان، حفظ ارتباط کودکان با طبیعت در طول سال تحصیلی از تابستان نیز مهم‌تر است. حتی یک پیاده‌روی کوتاه در پارک نزدیک خانه، می‌تواند به کارایی کودکان در مدرسه کمک کند. تابه‌حال بارها از زبان آموزگارانی که دانش‌آموزان خود را به دل طبیعت برده‌اند، شنیده شده است دانش‌آموزان دردسرساز کلاسشان، وجه دیگری از توانایی‌های خود را نشان داده‌اند و تبدیل به هدایت‌کنندگان گروه شده‌اند.

ایجاد ارتباط میان کودکان و طبیعت فقط به معنای سفری طولانی به خارج از شهر نیست بلکه می‌تواند ده دقیقه پیاده‌روی روزانه در پارک محله یا کاشت گیاه در باغچه‌ی مدرسه یا خانه باشد.

فعالیت‌های خارج از خانه و در دل طبیعت می‌تواند بر کاهش تنش در کودکان تاثیر بگذارد. همچنین حس مکان و هویت منطقه‌ای آن‌ها را تقویت کند. به ویژه در دوران شکوفایی استفاده از فن‌آوری و زمان‌بندی‌های فشرده، نزدیکی به طبیعت و مشاهده‌ی تیزبینانه‌ی آن به کودکان کمک می‌کند برای لحظاتی، آرامش و رهایی را تجربه کنند.

 

KIDS AND NATURE

یکی از راه‌های ارتباط کودکان با طبیعت، برگزاری بخشی از کلاس‌های علوم در طبیعت است. هر مدرسه با توجه به موقعیت جغرافیایی خود می‌تواند راه‌هایی برای استفاده از ظرفیت‌های طبیعت اطرافش با هدف ارتقا سطح یادگیری دانش‌آموزان فراهم آورد.

ساعت‌های پس از مدرسه و آخر هفته‌ها نیز زمان مناسبی برای خانواده‌ها است تا به دل طبیعت بروند. پارک‌ها، مناطق تفریحی مناسب و حفاظت‌شده یا باغ‌های گیاه‌شناسی، مکان‌های مناسبی برای بازدید خانوادگی هستند. خانواده‌ها هنگام باران یا برف نباید کودکان را از بیرون رفتن بازدارند. بلکه می‌توانند با پوشاندن لباس مناسب، فرصت تجربه‌هایی منحصربه‌فرد را برای کودکان خود ایجاد کنند.

اگر به اهمیت ارتباط کودکان با طبیعت آگاه باشیم، حتما راهی برای ایجاد این ارتباط خواهیم یافت و زمان کافی نداشتن یا زندگی در یک شهر آلوده و شلوغ هم مانع ما نخواهد شد.

برگردان:
صفورا زواران حسینی
منبع
http://abcnews.go.com/Health/wireStory/summer-ends-kids-ties-nature-40514062
Submitted by editor71 on