معجزه‌ كتاب‌های تصويری هنگام جدايی از والدين و ورود به پيش‌دبستان

با وجود اين‌كه هنوز در تابستان به سر می‌بريم، اما باید خود را برای تغییر و تحولاتی که كودكان هنگام ورود به پيش‌دبستاني دچار آن می‌شوند، آماده کنیم.

كودكانی كه از اين تعطیلات تابستانی بسيار لذت برده‌اند، از ورود دوباره به مدرسه روی‌گردان هستند و این مسئله می‌تواند منجر به نگرانی و تشويش آن‌ها به دلیل دوری از خانه شود. حتی آن دسته از كودكانی كه تمام تابستان در برنامه‌های تابستانی حضور پيدا كرده‌اند، بايد خود را با كلاس‌های درس و آموزگاران جديد تطبيق دهند. یافتن دوستان جديد شايد جالب به نظر برسد اما برای برخی از كودكان همين مسئله موجب ایجاد استرس و نگرانی است.

شما با خواندن كتاب‌های تصويری به همراه كودكان خود، می‌توانید تشویش و نگرانی را از آن‌ها دور کنید چراکه این نوع کتاب‌ها به آن‌ها كمك می‌كند در کنار یادآوری گذشته، تجربه‌های جديد را نیز پيش‌بينی كنند. خواندن با كودكان موجب مي‌شود آن‌ها درباره‌ی انديشه‌ها و دانسته‌هايشان حرف بزنند، اعتمادبه‌نفس آن‌ها تقويت ‌شود، مهارت‌های گفت‌وگو و مكالمه در آن‌ها ایجاد شود، دايره‌ی واژگان آن‌ها گسترش یابد و در نهايت منجر به تقویت سوادآموزی آن‌ها شود. به عنوان پدر یا مادر کودک تلاش كنيد به كمك كتاب‌ها، اعتماد خود را به توانایی كودكانتان منتقل كنيد تا بتوانند در موقعيت‌های جديد موفق عمل كنند.

«دستی که بوسه می‌زند (The Kissing Hand)» اثر آندری پن با تصويرگری روث ای هارپر و نانسی ام ليك- كه در فهرست پرفروش‌ترین‌های نيويرك تايمز قرار گرفته است- يكي از اين كتاب‌ها است. این کتاب، داستان چستر، يك راكون آرام و متين است كه دلش می‌خواهد در خانه بماند و به مدرسه نرود. خانم راكون او را متقاعد می‌کند که «گاهی اوقات مجبور هستيم كاری را كه دلمان نمی‌خواهد انجام دهيم حتی اگر عجيب و در نگاه نخست ترسناك به نظر برسد. اما وقتی مدرسه را شروع كردی عاشقش مي‌شوی.» در ادامه‌ی كتاب در صفحه‌های رنگارنگ، خانم راکون كارهايی كه چستر می‌تواند در انتظارشان باشد از جمله قصه‌خوانی را توضيح می‌دهد. خانم راكون به او می‌گويد كه بی‌نهايت او را دوست دارد حتی اگر از هم جدا شوند و با گفتن رازی به چستر به او قدرت می‌دهد. اين تكنيكی است كه بسياری از خانواده‌ها هنگام بازگشايی مدرسه به كار می‌برند تا جدايی فرزند از والدين برای كودكان و والدين آسان‌تر باشد.

يكي از مشهورترین كتاب‌های مجموعه‌ قصه‌های «شب پیش از... (Night Before...)» نوشته‌ی ناتاشا وينك با نام «شب پيش از ورود به پيش‌دبستان (The Night Before Preschool)» داستان پسربچه‌ای خجالتي است که به محض ورود به پيش‌دبستانی، دل‌درد می‌گيرد. اين پسر كوچک می‌آموزد به آرامي، مدرسه‌ی پيش‌دبستان را كشف كند. آموزگار با شكيبايي او را راهنمايی می‌كند تا احساس خجالتش از میان می‌رود و با دوست جديدش بازی می‌كند. این كتاب را آمی وومر تصویرگری کرده است که با نقاشی‌هایش كودكان را به مشاركت در داستان دعوت می‌كند. «ای‌بی‌سی مدرسه برای من! (ABC School’s for Me!)» كتابی نوشته‌ی سوزان بی‌كتز و تصویرگری لين مانسينگر است. كودكان خردسال، شیفته‌ی شعرهای ساده و تصويرهای جذاب خرس‌های كوچک این داستان که سرگرم انجام فعالیت‌های پیش‌دبستان هستند، می‌شوند. والدين و كودكان می‌توانند در مورد همين فعاليت‌ها يا فعاليت‌های مشابه با هم سخن بگویند. اين كتاب تصويری، فعاليت‌های مثبت و آشنايی را بدون آن كه موضوع جدايی از والدين را پيش بكشد، ترويج می‌كند.

 

کتاب کودک


درباره‌ی آماده‌سازی کودکان برای ورود به مدرسه بیشتر بخوانید:

ده چیز که سبب نگرانی بچه‌ها از رفتن به مدرسه می‌شود

کتاب‌هایی برای سال اولی‌ها

اگر می‌خواهید کودکانتان را برای ورود به مدرسه آماده کنید، کتابک به شما این کتاب‌ها را پیشنهاد می‌دهد:

کجاست آن آلفونس همیشگی؟

مدرسه چه خوبه

 

برگردان:
بهار اشراق
Submitted by editor71 on