بستری شدن توران میرهادی در بیمارستان

توران میرهادی به علت سکته‌ی مغزی در بیمارستان تهران بستری شد. شهرام اقبال‌زاده به نقل از میرفخرایی (داماد توران میرهادی) وضع او را نیمه‌هوشیار اما در شرایط غیرکما عنوان کرد.

این بانوی فرهنگی درحال حاضر زیر نظر دکتر آزادی تحت درمان است. میرهادی به تشخیص پزشک ملاقات ممنوع شده است.  سیده توران میرهادی یکی از شخصیت‌های برجسته‌ی فرهنگی است که بیش از شصت‌سال در گستره‌ی آموزش و پرورش، فرهنگ کودکی و ادبیات کودکان کوشیده و در این روند یکی از چهره‌های تأثیرگذار سده‌ی کنونی ایران بوده است. در این راه او به همراه همسر و همراهش محسن خمارلو به مدت ۲۵‌سال مجتمع آموزشی تجربی فرهاد یا مدرسه‌ی فرهاد را از‌ سال ۱۳۳۴ تا ۱۳۵۹ اداره کرد. این مجتمع یکی از آموزشگاه‌های تجربی و الگوواره ایران بود که هدف‌ها و کارکردهای آموزش و پرورش مدرن در آن تجربه و ارزیابی می‌شد. توران میرهادی از بنیان‌گذاران شورای کتاب کودک و استاد پیشکسوت ادبیات کودک در ایران است.

توران میرهادی پس از پایان دوره دبیرستان در سال ۱۳۲۴ش. در رشته طبیعی دانشکده علوم به تحصیل پرداخت. در این هنگام، مبارزه با بی‌سوادی در ایران تازه آغاز شده بود و آموزگاران برجسته‌ای همچون جبار باغچه‌بان و محمد باقر هوشیار،‌ جوانان را به کار سوادآموزی فرا می‌خواندند. توران میرهادی از آن ها روش سوادآموزی را فرا گرفت و با مقوله آموزش و پرورش آشنایی یافت. با پایان گرفتن جنگ دوم جهانی، در سال ۱۳۲۵ش. در هنگامه ویرانی و گرسنگی در اروپا، به فرانسه رفت و در رشته روانشناسی تربیتی در «سوربن» و همزمان در رشته آموزش پیش از دبستان و ابتدایی در کالج «سوینه» پاریس درس خواند. بزرگ ترین دستاورد این آموزش‌ها، دستیابی به نگرشی نو به آموزش و پرورش کودکان بود. پس از بازگشت به ایران ازدواج کرد.

سپس به کار در کودکستان و زبان‌آموزی پرداخت. در سال ۱۳۳۴ش. به نام برادر از دست رفته‌اش، کودکستان فرهاد و بعدها، دبستان و راهنمایی فرهاد را بنیاد نهاد. کتاب «جستجو در راه ها و روش های تربیت» گردآمده‌ای از تجربه‌های او در درازای ۲۵ سال سرپرستی مدرسه ی فرهاد است. میرهادی در کلاس‌های تربیت مربی کودک در شهرهای مشهد، تبریز، رشت و تهران درس می‌داد و با «اداره مطالعات و برنامه‌های وزارت آموزش و پرورش» و «سازمان کتاب‌های درسی» در زمینه آزمایش کتاب‌های درسی نو در مدرسه فرهاد و تدوین کتاب‌های درسی و برنامه ریزی درسی دوره ابتدایی همکاری داشت.

با یاری مجله ی «سپیده فردا» و با شرکت فعال توران میرهادی، سه نمایشگاه از کتاب‌های کودکان در سال‌های ۱۳۳۵، ۱۳۳۷ و ۱۳۳۹ش. برگزار شد. در پی برگزاری این نمایشگاه‌ها، شورای کتاب کودک با تلاش توران میرهادی و همفکران او، برای گسترش و پیشبرد هرچه بیشتر امر ادبیات کودکان در سال ۱۳۴۱ش. تاسیس شد.

توران میرهادی همچنین بنیان‌گذار و مسئول طرح فرهنگنامه‌ی کودکان و نوجوانان، نخستین کتاب مرجع ایرانی برای کودکان و نوجوانان است (۱۳۵۸ش).

نویسنده
گروه خبر کتابک
منبع
روزنامه شهروند - دوشنبه ۲۹ شهريور ۱۳۹۵ - شماره ۹۴۹آرشیو کتابک
Submitted by editor71 on