آوای «لالایی مادرانه نوای صلح» در بناهای تاریخی می‌پیچد

تور «لالایی مادرانه نوای صلح» با همکاری موزه ملی ایران، کاخ موزه نیاوران و ۱۳منطقه تاریخی در سراسر ایران از تاریخ ۶ مهرماه مصادف با روز جهانی گردشگری آغاز می‌شود.

به نقل از روابط‌عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، سیف‌الله شکری دبیر دبیرخانه نوای صلح ایکوم ایران در تشریح راهبرد مفهومی این تور گفت: دبیرخانه قصد دارد هر یک از بناهای تاریخی ایران‌زمین را به سمفونی کهنی که برساخته از فکر و هنر دست نیاکانمان است تشبیه کرده و بازنمودی از این قرابت معنایی را در اماکن باستانی مورداشاره به اجرا درآورد.

وی با تاکید بر این نکته که هارمونی و نظم به عنوان شالوده هنر وجوه مشترکی دارند که ماهیت هنرهای گوناگون را به یکدیگر پیوند زده و درک آن‌ها تعامل با یکدیگر را میسر می‌سازند، افزود: از این منظر، هر یک از فرم‌های هندسی بناهای تاریخی را می‌توان به منزله قطعه یا نوایی موسیقایی برشمرد و از این همپوشانی ماهوی برای خلق مفاهیم جدید بهره برد، قرابت صدا و معماری در هنر به حدی محسوس است که معماری را موسیقی جامد می‌خوانند.

وی با اشاره به رویکرد بنیادی این دبیرخانه مبنی بر دعوت به صلح جهانی با توسل به هویت مهر مادر و تجلی آن در لالایی مادرانه به مثابه صلح‌آمیزترین نوایی که بشر تاکنون ساخته است، افزود: پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، کمیته ملی موزه‌های ایران و دبیرخانه نوای صلح ایکوم بر این باورند که رشته‌های گوناگون هنری می‌توانند پیوندی ناگسستنی میان میراث ملموس و ناملموس بشر و نسل هوشیار امروز ایجاد کنند.

شکری افزود: بر این اساس، «تور لالایی مادرانه نوای صلح» با همکاری موزه ملی ایران، کاخ موزه نیاوران و ۱۳ منطقه تاریخی در سراسر ایران از تاریخ ۶ مهرماه ۱۳۹۵ مصادف با روز جهانی گردشگری آغاز و تا روز ۲۸ اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۶ مصادف با روز جهانی موزه و میراث فرهنگی ادامه خواهد داشت.

به گفته وی دو برنامه نخست این کاروان صلح به شرح ذیل اجرا خواهند شد:

  •  ۶ مهر ۱۳۹۵ | محل اجرا: موزه ملی ایران | مصادف با روز خانواده، تکریم بازنشستگان و روز جهانی گردشگری
  •  ۷ مهر ۱۳۹۵ | محل اجرا: کاخ موزه نیاوران | مصادف با روز بزرگداشت شمس تبریزی

 شکری  گفت: «تور لالایی مادرانه نوای صلح» با پشتیبانی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری کار خود را شروع کرده و اطلاعات مربوط به ادامه مسیر حرکتی این کاروان صلح از طریق سایت دبیرخانه نوای صلح ایکوم (melodyofpeace.com) و خبرگزاری‌ها در اختیار علاقه‌مندان فرهنگ و هنر قرار خواهد گرفت. بلیط کلیه اجراهای این برنامه به‌صورت «افتخاری و رایگان» از  اول مهرماه در تارنمای shemmeh.com در دسترس علاقه‌مندان خواهد بود.

 

منبع
خبرگزاری مهر
دیدگاه‌های کارشناسان:
Submitted by editor71 on