معرفی کتاب و فیلم قصه‌های مجید

کتاب قصه‌های مجید نوشته‌ی هوشنگ مرادی کرمانی است. این کتاب در ۵ جلد هم به شکل یک مجلد و هم به صورت پنج جلد جداگانه به چاپ رسیده است. نخستین جلد این مجموعه در ۱۳۵۳ منتشر شد.

هوشنگ مرادی کرمانی سال ۱۳۵۳ مجموعه‌ی قصه‌های مجید را برای رادیو نوشت. اجرای رادیویی قصه‌های مجید پنجشنبه‌ها روی آنتن می‌رفت. در این نمایش رادیویی، ژاله علو، نقش بی‌بی را داشت. قصه‌های مجید بعد از انقلاب چاپ و در سال ۶۴ کتاب برگزیده‌ی سال شد.

 

مجید، نوجوانی اهل کرمان است، او پدر و مادر خود را از دست داده است و با بی‌بی، مادر بزرگش زندگی می‌کند. آنان با حقوق باز نشستگی پدر بزرگ، روزگار می‌گذرانند؛ اما بی‌بی با بافتن ژاکت و فروش آن‌ها و مجید با کار در نانوائی در بعدازظهرها و روزهای تابستان، کمک‌خرج خانه هستند. قصه‌های مجید در واقع اشاره‌ای به گوشه‌هایی از زندگی نوجوانی آقای مرادی‌کرمانی است. او در برخی از درس‌ها ضعیف است اما انشاء خوب می‌نویسد و آرزو دارد روزی نویسنده شود.

 قصه‌های مجید

خرید کتاب قصه‌های مجید

مجید زیاد کتاب می‌خواند، عاشق فیلم دیدن و بازیگری است، اما پدر و مادر ندارد  و دستش هم تنگ است. همه‌ی این ویژگی‌ها همراه با شیرین‌کاری‌های دیگر او، دستمایه‌ای برای خلق فصه‌های مجید است. داستان‌ها از طنز خوبی برخوردار است که با نثر عامیانه و زبان صمیمی به دل می‌نشیند. نوجوانان با خواندن این اثر متوجه می‌شوند که حتی مسائلی مانند فقر و یتیمی، نمی‌تواند مانع انجام خیلی از کارها شود. در این کتاب مخاطبان نوجوان با نوجوانی خودساخته و با اعتمادبه‌نفس روبه‌رو می سازد که از پس خیلی از کارها برمی‌آید.

همچنین نویسنده‌ی «قصه‌های مجید» با انتخاب زبان عامیانه به زنده کردن و یاد آوری بسیاری از واژگان، نکته‌ها، اصطلاح‌ها و ضرب‌المثل‌های شیرین و پرمعنای زبان فارسی کمک می‌کند.

مجموعه‌ی تلویزیونی قصه‌های مجید

ساخت مجموعه تلویزیونی قصه های مجید با الهام از همین کتاب در ۱۴ اسفند سال ۶۹ به کارگردانی کیومرث پوراحمد کلید خورد. ساخت این مجموعه یک سال زمان برد و پس از آن در ظهرهای جمعه سال ۱۳۷۱ از شبکه اول پخش شد و توانست محبوبیت زیادی میان کودکان و بزرگسالان پیدا کند.

سریال قصه‌های مجید به طور کامل ۹ قسمت داشت اما افزون بر این ۹ قسمت، ۲ فیلم «شرم» و «صبح روز بعد» هم ساخته شد که بارها و بارها از تلویزیون پخش شده‌اند.

 قصه‌های مجید

عنوان قسمت‌های مجموعه‌ی تلویزیونی قصه‌های مجید

  • قسمت ۱ : ژاکت (بر اساس قصه ژاکت پشمی)، ۶۱ دقیقه
  • قسمت ۲ : ورزش (بر اساس قصه نمره)، ۸۳ دقیقه
  • قسمت ۳ : اردو (بر اساس قصه اردو، بیل، آبگوشت)، ۱۰۳ دقیقه
  • قسمت ۴ : سفرنامه شیراز (بر اساس قصه های سفرنامه اصفهان و سفر)، ۸۵ دقیقه
  • قسمت ۵ : بهانه (بر اساس قصه کراوات)، ۷۷ دقیقه
  • قسمت ۶ : خواب نما (بر اساس قصه خواب نما)، ۶۴ دقیقه
  • قسمت ۷ : ملخ دریایی (بر اساس قصه ماهی)، ۷۴ دقیقه
  • قسمت ۸ : لباس عید (بر اساس قصه خیاط)، ۵۲ دقیقه
  • قسمت ۹ : یک بعد از ظهر گرم (بر اساس قصه هندوانه)، ۴۷ دقیقه

مهدی باقربیگی (مجید) بازیگر مجموعه‌ی تلویزیونی قصه‌های مجید در مصاحبه‌ای عنوان کرده است: سال ۶۹، من دوم یا سوم راهنمایی بودم که آقای پوراحمد به طور اتفاقی به مدرسه ما آمدند و از ۴۰ – ۳۰ نفر تست گرفتند که از میان آن‌ها، من را برای نقش مجید انتخاب کردند، البته قبل از آن ۵۰۰ نفر دیگر را هم دیده بودند. بعد از سریال قصه‌های مجید چون سنم، سن بلوغ بود نه می‌توانستم در حوزه کودک کار کنم و نه در حوزه جوان و بزرگسال، به همین دلیل ترجیح دادم که درس بخونم. درسم را ادامه دادم. لیسانس ام را در رشته کشاورزی گرفتم و بعد هم در سازمان فرهنگی – هنری شهرداری اصفهان شروع به کار کردم.

 قصه‌های مجید

پروین دخت یزدانیان (بی‌بی) مادر کیومرث پوراحمد و ۱۱ فرزند دیگر بود. پوراحمد از ۲۰ پیرزن تست گرفته بود اما نهایتا به مادر ۶۴ سال خودش رسید. وی در ۵ فروردین سال ۹۱ و در سن ۸۱ سالگی درگذشت. 

مجید کتاب هوشنگ مرادی کرمانی، پسربچه است کرمانی اما مجید سریال، اصفهانی است. کیومرث پوراحمد کارگردان مجموعه که خودش اصفهانی بوده به دلیل نزدیکی اصفهان به تهران، اصفهان را برای ساخت سریال انتخاب کرد تا بتواند نگاتیوها را سریع تر به تهران برساند. تصمیمی که البته صدای کرمانی‌ها را در آورد؛ اما با این حال فیلمنامه را پور احمد می‌نوشت و به مرادی کرمانی می‌داد تا ویرایش‌اش کند.

هوشنگ مرادی‌کرمانی در مطلبی در جایی نوشته: من مدیون کسانی هستم که این سریال را ساختند و از آن‌ها بیشتر مدیون مردم اصفهان اما دروغ چرا، ته دلم خودم هم دوست داشتم این کار در کرمان ساخته شود؛ چراکه کرمانی‌ها قصه‌های مجید را اثر ملی خودشان می‌دانند و به من لطف زیادی داشته‌اند. از من مجسمه ساختند، دبیرستان و مدرسه به نام من زدند و اگر می‌شد من هم در جواب این کار را بکنم، خیلی خوب می‌شد. با این حال به کرمانی‌ها یک ضرب‌المثل کرمانی می‌گویم: درختش پابرجا باشه، میوه‌اش را هر کی می‌خواد، بخوره!

لوکیشن‌های ساخت سریال قصه های مجید

لوکیشن‌های مدرسه مجید در مدرسه شهید حلبیان گرفته شد. مدرسه‌ای قدیمی با عمری ۸۰ ساله که خانه بی‌بی هم در پشت مسجد جامع و کوچه فروغی قرار داشت؛ یعنی درست در قلب اصفهان قدیم.

حواشی اخرین سکانس سریال قصه های مجید

آخرین سکانس فیلم‌برداری سریال قصه های مجید قسمت ورزش بود جایی که با پای برهنه در مسابقه دو شرکت می کرد.اکثر حاضران در این عکس قوم و خویش و رفیق پوراحمدند تا وی در سریالی خانوادگی بتواند با هزینه کمتری کار را جمع کند. بی بی بعد از پایان این سکانس و تمام شدن ساخت سریال خیلی گریه کرده بود.

عوامل سریال قصه های مجید

  • نام سریال: قصه های مجید
  • کارگردان: کیومرث پوراحمد
  • تهیه کننده: کیومرث پوراحمد
  • موسیقی: ناصر چشم آذر
  • نویسنده قصه: هوشنگ مرادی کرمانی
  • نویسنده فیلمنامه: کیومرث پوراحمد
  • بازیگران: مهدی باقربیگی: مجید، جهانبخش سلطانی: ناظم مدرسه،  پروین دخت یزدانیان: بی بی
گردآورنده:
سپیده سیف اشرفی
Submitted by editor on