سخنرانی‌های دومین همایش کودک و طبیعت

دومین همایش کودک و طبیعت در تاریخ ۱۶ دی ماه ۹۵ در محل دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی برگزار شد.

در ادامه خلاصه‌ای از برخی سخنرانی‌های ارائه شده در این همایش و فایل صوتی سخنرانی‌های مذکور را مشاهده می‌کنید.

سخنران: عبدالحسین وهاب زاده

موضوع: رابطه کودک و طبیعت، یک گفتمان ساده

وها‌بزاده در سخنرانی خود ابتدا به تشریح وضعیت موجود کودکان در دوران امروز و کم‌رنگ شدن رویا و خیال‌پردازی در بین آنان می‌پردازد. وی مقصر را نظام آموزشی فعلی و راه حل را بازگشت به دنیای رهای طبیعت می‌داند. وی معتقد است کودکان دانشمند به دنیا می‌آیند و لازم نیست حجم انبوهی از اطلاعات را که در واقع بخش زیادی از آن به صورت داده است به مغز آنان سرازیر کنیم.

وهابزاده در ادامه‌ی صحبت‌های خود به زمینه‌ی مورد نیاز برای پرورش دانشمند می‌پردازد. وی «نگاه متوجه داشتن» را ویژگی دانشمندان می‌داند و معتقد است با بازگشت انسان به شرایطی که در تکامل میلیون ساله‌ی خود با آن سازگار بوده است، یعنی طبیعت، این ویژگی در کودکان شکل خواهد گرفت. وهابزاده در ادامه سخنرانی خود با بر شمردن اشکالات موجود در نظام آموزشی به رویکرد‌های متفاوت مدرسه‌ی طبیعت در قبال این مسایل می‌پردازد و مدرسه‌ی طبیعت را راه حلی برای رفع این اشکالات می‌داند.

وی در انتهای سخنرانی خود خبر از شکل‌گیری صندوقی برای گردآوری منابع مطالعاتی و تقویت زمینه‌ی نظری مدارس طبیعت می‌دهد و از شهرداری‌ها، خیرین مدرسه‌ساز و سازمان‌های مرتبط دیگر دعوت به همراهی و همکاری در تاسیس مدارس طبیعت در سراسر ایران می‌کند.

فایل صوتی سخنرانی عبدالحسین وهابزاده را از کانال تلگرامی مدرسه طبیعت به آدرس زیر دریافت کنید:

سخنران: بهزاد سروری

موضوع: رویکرد بالینی به رابطه کودک و طبیعت

سروری در ابتدای سخنرانی خود به تشریح زمینه‌ی ژنتیکی یادگیری و ارتباط آن با زمینه‌ی یادگیری در مدارس طبیعت می‌پردازد. سپس ۳ ویژگی و سود مدرسه‌ی طبیعت برای کودکان شامل:

۱) افزایش فعالیت فیزیکی

۲) تاثیر بر سلامت روان 

۳) تاثیر بر سلامت ایمنی شناختی را برشمرد.

وی با ارائه آمار و نتایج پژوهش‌های انجام شده در ارتباط با ۳ ویژگی مطرح شده، تفاوت کودکان رشد یافته در محیط‌های شهری و ایزوله با کودکانی که در محیط‌های سبز و طبیعی رشد می‌یابند را بازگو می‌نماید.

فایل صوتی سخنرانی بهزاد سروری را از کانال تلگرامی مدرسه طبیعت به آدرس زیر دریافت کنید:

سخنران: محمد بهروز

موضوع: فضای یادگیری کودکان

تمرکز موضوعی این سخنرانی بر فضای غیررسمی یادگیری خودانگیخته‌ی کودکان است. وی که دانشجوی دکترای معماری است، فضای یادگیری از گذشته تا به حال، در جوامع بومی شکارچی گردآورنده تا نظام آموزشی فعلی را با یکدیگر مقایسه می‌کند و مزایا و معایب آن‌ها را بر می‌شمرد. وی بر اساس پژوهش‌های موجود معتقد است فضاهای طبیعی به سبب تنوع و گستردگی‌شان بیشتر از دیگر فضاهای یادگیری جستار (کاوش) و بازی را در کودکان بر می‌انگیزند. بهروز در ادامه‌ی سخنرانی خود به تشریح دیدگاه یادگیری با مشاهده و یادگیری تجربه‌گرا پرداخته و نتایج پژوهش‌های مرتبط با این دو رویکرد را تاییدی بر وجود مدارس طبیعت می‌داند. بر شمردن و تشریح ویژگی‌های مکانی که کودکان آن را دوست دارند بر اساس پژوهش‌های انجام شده در هندوستان و فنلاند و بلاروس، از دیگر بخش‌های سخنرانی وی است. وی در انتهای سخنرانی خود کتاب دستورالعمل محل‌های یادگیری و بازی طبیعت را معرفی کرده و سازمان‌ها و افراد مرتبط را دعوت به تدوین چنین دستورالعملی در ایران می‌نماید.

فایل صوتی سخنرانی محمد بهروز را از کانال تلگرامی مدرسه طبیعت به آدرس زیر دریافت کنید:

 

 

نویسنده
صفورا زواران حسینی
دیدگاه‌های کارشناسان:
Submitted by editor71 on