شش راه برای ایجاد عشق به خواندن در کودکان

در این مقاله، شش راه برای ایجاد عشق به خواندن در کودکان در اختیار پدران و مادران قرار داده شده است.

این مقاله از گروه سوادآموزی مدیا پلنت گرفته شده است که در ۱۶ دسامبر ۲۰۱۶ به صورت آن لاین انتشار یافته است. به سایت زیر مراجعه کنید.

  • قدم به قدم

از همان روزی که فرزندتان به دنیا می‌آید تا زمانی که خانه شما را برای همیشه ترک می‌کند، برایش کتاب بخوانید. برای کودکان کتاب بخوانید و همچنین بگذارید کتاب خواندن شما را ببینند.

  • یک برنامه‌ی همیشگی

یک برنامه‌ی کتاب‌خوانی خانوادگی ترتیب دهید؛ مانند کتاب خواندن قبل از خواب یا صبح روز جمعه. با همدیگر بنشینید و هر کس کتاب‌های خودش را بخواند.

  • روی داستان‌های آن‌ها سرمایه‌گذاری کنید

خانه را پر از کتاب کنید و درباره‌ی کتاب‌ها حرف بزنید: یک قفسه برای کتاب‌هایی که شب در موردشان حرف می‌زنید؛ کتاب‌هایی که موقع نوشیدن چای و قهوه دوست دارید در موردشان حرف بزنید یا کتاب‌هایی که در حمام دلتان می‌خواهد بخوانید. وقتی کتابی را می‌خوانید، از کودک درباره‌ی کتاب بپرسید تا او بتواند با کتاب ارتباط برقرار کند و ایده‌ها و شگفتی‌های خود را هنگام خواندن کتاب با کودک سهیم کنید. می‌توانید از این اطلاعات استفاده کنید تا به او کمک کنید که کتاب بعدی را که قرار است از کتابخانه امانت بگیرد یا از فروشگاه کتاب بخرد، انتخاب کند.

  • ذهن کودکان را نسبت به کتاب‌ها حساس کنید

به جای این که بپرسید امروز چه یاد گرفتی؟ از او بپرسید امروز چه خواندی؟ با این پرسش و پاسخ‌ها، می‌توان گفت‌وگو درباره‌ی کتاب خواندن را بیش تر جا انداخت و ذهن‌ها را فعال کرد.

  • یک قفسه‌ی شخصی درست کنید

برای کتاب‌های کودک، یک قفسه‌ی جداگانه درست کنید؛ آن را تزیین کنید و بهتر است در اتاق خوابش قرار دهید. بگذارید خودشان کتاب مورد علاقه‌شان را انتخاب کنند. با پرسیدن این پرسش‌ها که اگر کتابی فقط برای تو نوشته شود، آن کتاب درباره‌ی‌ چیست؟ اگر در زمینه‌ای تخصص داشته باشی، آن چه تخصصی است؟ در حال حاضر روی چه چیزهایی حس کنجکاوی داری؟ و ... بگذارید علاقه‌های خود را کشف کند.

  • موقع خرید کتاب جشن بگیرید و از خود هیجان به خرج دهید

وقتی کتاب جدیدی می‌خرید و به قفسه‌ی کتاب‌ها اضافه می‌کنید، شادی کنید. دوباره به قفسه کتاب‌ها سربزنید تا کتاب‌هایی که خاک گرفته یا ورق ورق شده را ببینید. کمکش کنید تا بفهمد که کتاب داشتن خیلی اتفاق شگرف و ارزشمندی است چون متاسفانه میلیون‌ها کودک از این حق محروم‌اند.

برگردان:
بهار اشراق
نویسنده
آمی فریدمن
دیدگاه‌های کارشناسان:
Submitted by editor71 on