تجهیز کتابخانه‌‌ کودک‌محور «با من بخوان» در روستای سَلَخ قشم

مؤسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان با پشتیبانی فرهنگی و مالی بنیان‌گذار مجتمع آموزشی شهید مهدوی تهران، کتابخانه‌ای را برای کودکان دهستان سلخ در جزیره قشم تجهیز کرد.

مؤسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان در پی برگزاری کارگاه‌های «با من بخوان» در کتابخانه‌ی «کودک، مادر و نوجوان» سَلَخ در آذرماه ۱۳۹۴ و آبان‌ماه ۱۳۹۵ و همچنین عملکرد مناسب این کتابخانه در اجرای برنامه‌ی ترویج کتابخوانی «با من بخوان» و برگزاری نشست‌های بلندخوانی در این کتابخانه، با پشتیبانی فرهنگی و مالی صدیقه مهدوی، بنیانگذار مجتمع آموزشی شهید مهدوی تهران، اقدام به تجهیز این کتابخانه کرد.

در این راستا، گروهی از کارشناسان این مؤسسه در روزهای ۱۵ و ۱۶ بهمن ماه ۱۳۹۵ در محل کتابخانه در دهستان سلخ حاضر شدند و با کمک دانش‌آموزان این روستا به تجهیز و مناسب‌سازی فضای این کتابخانه پرداختند.

 

تجهیز کتابخانه‌‌ کودک‌محور «با من بخوان» در روستای سَلَخ قشم

تصاویری از کتابخانه و فضای کلاسی، پیش از بازسازی

 

کتابخانه سلخ

تصاویری از کتابخانه در صبح روز ۱۵ بهمن‌ماه پیش از آغاز کار اجرایی گروه «با من بخوان»

 

کتابخانه‌ی «کودک، مادر و نوجوان» سلخ در بهار سال ۱۳۹۱ با تلاش گروهی از اعضای شورای کتاب کودک و با ۱۰۰۰ عنوان کتاب راه‌اندازی شد. بنا به درخواست گلستان پوره، کارشناس ارشد ادبیات و مسئول کتابخانه «کودک، مادر و نوزاد» و از ساکنان این روستا، گروهی ۱۷ نفره از داوطلبان کتاب‌خوانی، آذر ماه ۱۳۹۴ در کارگاه‌های «با من بخوان» که در این کتابخانه برگزار شد، شرکت کردند و پس از آن در اسفند ۱۳۹۴، نزدیک به ۲۵۰ جلد کتاب از سوی مؤسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان برای این کتابخانه فرستاده شد. دور دوم کارگاه‌های با من بخوان در آبان‌ماه ۱۳۹۵ برای علاقه‌مندان در این کتابخانه برگزار شد.

با وجود برگزاری منظم نشست‌های بلندخوانی و فعالیت خوب این کتابخانه، فضای درون این کتابخانه برای یک کتابخانه‌ی کودک مناسب نبود. پس از هماهنگی‌های اولیه برای مناسب‌سازی فضای کتابخانه، مسئولان کتابخانه با همکاری و پشتیبانی دهیاری روستا، اقدام به رنگ‌آمیزی و بازسازی کتابخانه کردند و در مرحله‌ی بعد، گروه با من بخوان به مناسب‌سازی فضای این کتابخانه، بر اساس معیارهای کودک‌محور پرداختند. در روند اجرای کار، خانم فاطمه گورانی، مدیر دبستان معرفت، خانم خدیجه پوره، معاون دبستان معرفت و آقای محمد دریایی، مدیر دبستان شهید مفتح نیز یاریگر گروه اجرایی با من بخوان بودند.

 

کتابخانه کودک محور

تصاویری از کتابخانه، پس از ایجاد فضایی کودک‌محور از سوی گروه «با من بخوان»

 

در طراحی جدید کتابخانه، این رویکردها مورد نظر قرار کرفته است:

  • رعایت استانداردهای کتابخانه‌های کودکان
  • طراحی یک کتابخانه‌ی اقتصادی
  • رویکرد زیست‌محیطی و استفاده از مواد بازیافتی
  • جلب مشارکت مردم منطقه و دانش‌آموزان برای کارهای کتابخانه

حضور کودکان و همکاری آن‌ها در روند کار بسیار اثرگذار و جالب توجه بود. دانش‌آموزان از سوی دبستانی که در کنار این کتابخانه قرار دارد، هر زمان که توانستند به گروه با من بخوان پیوستند و افزون بر ایجاد فضایی شاد و پرجنب‌وجوش، تأثیر بسزایی در پیشبرد اجرای کتابخانه داشتند.

 

همکاری

همکاری دانش‌آموزان

همکاری با گروه

گروه با من بخوان

همراهی با گروه

همکاری دانش آموزان

تصاویری از همکاری دانش‌آموزان با گروه اجرایی «با من بخوان» در تجهیز کتابخانه

 

در این مرحله، ۱۲۰۰ جلد کتاب باکیفیت نیز برای این کتابخانه فرستاده شد. با تجهیز و بازسازی این کتابخانه، از این پس این مرکز به عنوان کتابخانه‌ی الگوی با من بخوان به فعالیتش ادامه خواهد داد و از طریق داوطلبان و علاقه‌مندان به کتابخوانی در این کتابخانه، اجرای با من بخوان در روستاهای دیگر جزیره‌ی قشم نیز ادامه خواهد یافت.

 

ساخت صندلی

ساخت صندلی‌هایی با بطری‌های بازیافتی نوشابه

 

تجهیز کتابخانه

ساخت صندلی‌هایی با تایرهای بازیافتی

 

روزشمار

نقشه و تقویم تعاملی جهت آشنایی کودکان با مفاهیم مکانی و زمانی

 

نویسنده
هورزاد عطاری
کلیدواژه:
Submitted by editor71 on