روز جهانی اقیانوس ها گرامی باد

هشتم ژوئن برابر با ۱۸ خردادماه ۱۳۹۶ روز جهانی اقیانوس ها نام‌گذاری شده است.

روز جهانی اقیانوس ها امسال با شعار «اقیانوس‌های ما، آینده ما» جشن گرفته می‌شود که در پیوند با کنفرانس اقیانوس است که از ۵ تا ۹ ژوئن در مرکز سازمان ملل در نیویورک در حال برگزاری است.

اقیانوس‌ها به طور تقریبی دو سوم سطح زمین را می‌پوشانند و پایه‌ اصلی حیات هستند. آن‌ها بخش قابل‌توجهی از اکسیژنی را که ما تنفس می‌کنیم، تولید می‌کنند؛ حجم زیادی از کربن دی‌اکسید دفع شده را جذب می‌کنند؛ تولیدکننده غذا و مواد مغذی هستند و دما را تنظیم می‌کنند. اقیانوس‌ها از نظر اقتصادی منابعی ارزشمند برای کشورهای متکی بر گردشگری، ماهیگیری و دیگر منابع دریایی هستند و ستون اصلی بازرگانی بین‌المللی محسوب می‌شوند.

متاسفانه فشارهای انسانی، که شامل ماهیگیری بیش‌ازاندازه، غیرقانونی، گزارش‌نشده، بدون برنامه منظم و مخرب و در کنار آن روش‌های ناپایدار پرورش آبزیان، آلودگی دریایی، تخریب زیست‌بوم‌ها، گونه‌های ناسازگار، تغییرات آب و هوایی و اسیده شدن اقیانوس‌ها می‌شوند در حال وارد کردن خسارت‌های قابل‌توجهی به اقیانوس‌ها و دریاهای دنیا هستند.

صلح و امنیت هم نقشی مهم در لذت بردن از منفعت‌هایی دارند که می‌توان از اقیانوس‌ها برای توسعه پایدار بیرون کشید. همان طور که دبیر کل سازمان ملل متحد اظهار داشته است: «هیچ توسعه‌ای بدون امنیت و هیچ امنیتی بدون توسعه وجود ندارد.»

چرا روز جهانی اقیانوس ها را جشن بگیریم؟

  • روز جهانی اقیانوس ها را جشن می‌گیریم تا نقش اساسی اقیانوس‌ها را در زندگی روزمره¬مان به همگان یادآور شویم؛ آن‌ها، با تولید کردن بیشتر اکسیژنی که ما تنفس می‌کنیم، شش‌های زمین هستند.
  • برای اعلام اثر جمعی کنش های انسانی بر روی اقیانوس.
  • برای گسترش یک حرکت جهانی برای اقیانوس‌ها.
  • روز جهانی اقیانوس ها روزی است برای بسیج و متحد کردن مردم دنیا با هدف مدیریت متعادل اقیانوس‌های دنیا؛ آن‌ها یکی از منابع اصلی در تامین غذا و دارو هستند و بخش مهمی از زیست کره.
  • برای اینکه در کنار هم این زیبایی، ثروت و پیمان با اقیانوس‌ها را جشن بگیریم.

به مناسبت این روز می توانید کتاب‌های زیر را برای کودکان خود تهیه کنید:

 

روز جهانی اقیانوس ها

 

برگردان:
مهگل محمدی
Submitted by editor71 on