بهبود تمرکز کودکان با وجود فضای سبز در نزدیکی محل زندگی

عنوان لاتین:
Living close to green spaces is associated with better attention in children

نتایج پژوهشی که به تازگی منتشر شده است نشان داده وجود فضای سبز در نزدیکی محل زندگی کودکان از همان آغاز زندگی، می‌تواند به بهبود تمرکز در کودکان کمک کند.

محیط طبیعی، شامل فضاهای سبز، ممکن است برای رشد ذهنی کودکان مفید باشند. البته شواهد تایید کننده هنوز محدود هستند. در گذشته پژوهشی از انستیتوی سلامت جهانی بارسلونا (ISGlobal) نشان داده بود فضاهای سبز داخل و اطراف مدارس موجب افزایش رشد شناختی در کودکان ۷ تا ۱۰ ساله می‌شود. در پژوهشی که به تازگی توسط پژوهشگران این انستیتو منتشر شده است، پژوهشگران این یافته را گسترش داده‌اند. در این پژوهش تاثیر سبز بودن محیط محل سکونت کودکان از زمان تولد ارزیابی شده است و رشد شناختی در مراحل اولیه‌ی زندگی توصیف شده است.

مقاله وزن نوزادان در هنگام تولد با زندگی مادر در فضای سبز افزایش می‌دهد را مطالعه کنید.

کودک و فضای سبز

تحلیل‌های این پژوهش که در مجله «چشم‌انداز سلامت محیطی» منتشر شده است، بر پایه داده‌هایی از ۱۵۰۰ کودک در والنسیا، طی سال‌های ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۳ به دست آمده است. تیم پژوهشگران وجود فضای سبز در فاصله ۱۰۰، ۳۰۰ و ۵۰۰ متری خانه‌ی این گروه از کودکان را در زمان تولد، ۴ تا ۵ سالگی و ۷ سالگی بررسی کرده‌اند.

پژوهش فوق نشان داده است کودکانی که فضای سبز بیشتری در اطراف محل زندگی خود داشته‌اند، امتیاز بالاتری در آزمون‌های تمرکز گرفته‌اند.

به گفته پیام دادوند، پژوهشگر ISGlobal و نویسنده‌ی اول این مقاله، «چنین پژوهشی با موضوع تاثیر فضای سبز هم‌جوار با محل مسکونی بر توانایی تمرکز کودکان برای اولین بار است که انجام شده است. نتایج این پژوهش اهمیت وجود فضاهای سبز در شهرها برای سلامت و رشد ذهنی کودکان را نشان می‌دهد.»

جردی سانیر، هماهنگ‌کننده تیم پژوهش و مدیر برنامه سلامت کودکان در ISGlobal، خاطرنشان کرد: «امکان تاثیر متفاوت پوشش‌های گیاهی متفاوت بر رشد عصبی همچنان یک سوال باز است». به همین خاطر سانیر معتقد است لازم است پژوهش‌های دیگری در مکان‌هایی با اقلیم‌‌ها و پوشش‌های گیاهی متفاوت انجام شود.

سانیر اضافه کرد: «فضاهای سبز شهری ارتباطات اجتماعی و میزان فعالیت بدنی را بهبود داده و میزان در معرض آلودگی هوا و صوتی قرار گرفتن را کاهش می‌دهند. به همین خاطر، فضایهای سبز برای رشد ذهنی نسل آینده حیاتی هستند.»

در پیوند با این پژوهشی بیشتر بخوانید:

برگردان:
صفورا زواران حسینی
Submitted by editor71 on