چگونه با برنامه‌ریزی مشخص روزانه می‌توان کلاس درس را بهتر اداره کرد؟

عنوان لاتین:
How to Improve Classroom Management with Effective Routines

بخش همیشگی هر کلاس درس را دانش‌آموزانی تشکیل می‌دهند که هرازگاهی رفتارهای نامناسب از خود نشان می‌دهند. در این میان برخی دانش‌آموزان بیشتر از دیگران چنین رفتارهایی بروز می‌دهند. آیا تابه‌حال فکر کرده‌اید چرا بعضی معلم‌ها بهتر از دیگران از پس مدیریت چنین رفتارهایی برمی‌آیند؟ راز موفقیت آن‌ها در دنبال کردن رویکردی ثابت و بدون هیچ استثنائی نهفته است.

موقعیت‌های مختلف کلاس درس و برنامه‌ریزی شما

در این مقاله فهرستی از موقعیت‌های مختلف کلاس درس در اختیار شما قرار داده شده است. از خودتان بپرسید در هر یک از این موقعیت‌ها چه روشی برای مدیریت کلاس دارید و بررسی کنید آیا دانش‌آموزانتان از انتظاراتی که از آنان دارید آگاهی دارند؟

۱. چه روشی برای جلب تمرکز و توجه دانش‌آموزانتان به کار می‌گیرید؟ (شمردن از یک تا سه؟ بالا بردن دست؟ خاموش کردن چراغ کلاس یا استفاده از یک زنگ؟)

۲. اولین کاری که انتظار دارید دانش‌آموزان هر روز صبح با آغاز کار کلاس درس انجام دهند چیست؟ اولین کاری که پس از زنگ تفریح انجام می‌دهند چیست؟ پس از وقت ناهار چطور؟

۳. اگر دانش‌آموزان زودتر از زمانی که پیش‌بینی کرده‌اید تکلیفشان را انجام دهند چه کار دیگری برایشان برنامه‌ریزی کرده‌اید که انجام دهند؟

۴. چگونه دانش‌آموزانتان درخواست کمک می‌کنند؟

چگونه با برنامه‌ریزی مشخص روزانه می‌توان کلاس درس را بهتر اداره کرد؟

۵. اگر کسی تکلیفش را انجام نداده باشد چه عواقبی برایش خواهد داشت؟ درصورتی‌که تکلیف را ناتمام گذاشته باشد چطور؟ اگر تکلیف نامرتب تحویل داده باشد چه؟ و نهایتا اگر دانش‌آموزی از انجام دادن فعالیتی طفره برود عواقبش چیست؟

۶. اگر دانش‌آموزی هم‌کلاسی‌اش را آزار دهد با چه عواقبی روبه‌رو خواهد شد؟

۷. دانش‌آموزان کجا و چگونه باید تکالیفشان را تحویل بدهند؟

۸. روال و قانون مداد تراشیدن در کلاس چیست؟

۹. چگونه دانش‌آموزان برای ترک کلاس درس و رفتن به سرویس بهداشتی اجازه می‌گیرند؟ آیا هم‌زمان رفتن بیش از یک دانش‌آموز به بیرون از کلاس مجاز است؟

۱۰. شرایط اخراج دانش‌آموز از کلاس چیست؟

۱۱. روال مرتب و تمیز کردن کلاس چیست؟

۱۲. چطور شاگردانتان را در جریان برنامه‌ریزی‌های روزانه کلاس قرار می‌دهید؟

معلمان برای داشتن مدیریتی مؤثرتر در کلاس درس برنامه‌ریزی‌هایی را دنبال می‌کنند که هم برای شاگردان روشن است و هم عدم پیروی از آن قواعد پیامدهایی البته منطقی در پی ‌دارد.

اگر هم شما و هم دانش‌آموزانتان می‌توانید به تمام پرسش‌های بالا پاسخ بدهید، فضای آموزش و یادگیری کلاستان مثبت است و کمترین میزان حواس‌پرتی در کلاستان رخ خواهد داد.

درباره برنامه‌ریزی کارهای روزانه بیشتر بدانید:

برگردان:
مهسا علی میرزایی
منبع
How to Improve Classroom Management with Effective Routines
Submitted by editor71 on