چگونه هسته مرکبات را به سبزه نوروز تبدیل کنیم

عنوان لاتین:
How to Germinate Orange Seeds

در این مطلب می‌آموزید چگونه می‌توان هسته مرکبات را جایگزین انواع حبوبات و غلات در تهیه سبزه نوروز کرد و با این کار از اصراف مقدار زیادی غلات و حبوبات جلوگیری کرد. همچنین آماده کردن سبزه، برای کودکان فعالیتی جالب است؛ از آن‌ها بخواهید در تمامی مراحل آماده‌سازی شما را همراهی کنند.

گذاشتن سبزه در کنار شش «سین» دیگر سفره هفت‌سین از رسوم باستانی ایرانیان است. سبزه نوروز نماد شادی و خرمی است که ایرانیان تا روز سیزدهم فروردین از آن نگهداری می‌کنند و سپس و آن را همراه با کدورت‌ها و پلیدی‌ها دور می‌اندازند. هر ساله برای تهیه سبزه‌ نوروز از مقادیر زیادی غلات و حبوبات مانند عدس، گندم، ماش و ... استفاده می‌شود و به همین سبب در چند سال اخیر به طور جدی مسئله هدر رفتن حجم زیادی حبوبات و غلات برای تهیه سبزه نوروز مطرح شده است که افزون بر تحمیل هزینه زیاد، مصرف منابع آب شیرین و منابع طبیعی را نیز در پی داشته است.

اما از امسال می‌توانید با سبز کردن تخم مرکبات برای سبزه نوروز، آن را به عنوان نهالی پس از پایان یافتن جشن نوروز در باغچه بکارید. برای کودکانتان توضیح دهید که چرا به جای غلات و حبوبات از هسته مرکبات برای سبزه نوروز استفاده می‌کنید و با دخیل کردن آن‌ها در این فعالیت، از کودکی حفاظت از محیط‌زیست را به آنان بیاموزید.

سبز شدن هسته مرکباتی همچون نارنج، پرتقال، لیمو و نارنگی ۱۰ تا ۲۰ روز به طول می‌انجامد.

مرحله جمع و تمیز کردن هسته‌ها

۱. هسته‌های میوه را جدا کنید

هسته‌ها را با کمک قاشق یا چاقو از میوه جدا کنید. مراقب باشید به هسته‌ها آسیبی نزنید و آن‌ها را سالم دربیاورید. حتما از میوه‌هایی استفاده کنید که هسته فراوانی دارند. همچنین میوه‌‌های خوشمزه را انتخاب کنید چون درخت شما در آینده میوه‌هایی شبیه به همان میوه‌ای که شما انتخاب کرده‌اید به بار خواهد آورد.

هسته های مرکبات

۲. چند هسته را از میان هسته‌ها انتخاب و تمیز کنید

حتما هسته‌هایی را انتخاب کنید که سالم، درشت و کامل باشند و همچنین هیچ لکه، شکستگی، فرورفتگی، تغییر رنگ یا هر نقص دیگری نداشته باشند. هسته‌ها را داخل کاسه‌ای بریزید و با آب تمیزی خوب بشویید. مطمئن باشید هیچ پالپی به تخم‌های مرکبات نچسبیده باشد. یکی دیگر از دلایل شستن هسته‌ها، پاک کردن و خارج کردن هر گونه قارچ و میکروبی از درون هسته‌هاست.

شستن هسته مرکبات

۳. هسته‌ها را خیس کنید

کاسه‌ای را از آب ولرم و هم‌دما با محیط اتاق پر کنید. دانه‌ها را برای ۲۴ ساعت داخل این کاسه آب نگه دارید. گاهی برخی از دانه‌ها داخل همین کاسه آب جوانه می‌زنند چراکه داخل آب نرم می‌شوند و آمادگی جوانه زدن می‌یابند.

نکته: مراقب باشید. اگر دانه‌ها بیش‌تر از ۲۴ ساعت در آب شناور بمانند، از آب اشباع می‌شوند و دیگر امکان سبز شدن آن‌ها وجود ندارد.

خیس کردن هسته مرکبات

۴. هسته‌ها را داخل حوله خیس قرار دهید

پس از ۲۴ ساعت، دانه‌ها را داخل حوله‌ای خیس قرار دهید. به هیچ‌وجه نگذارید هسته‌ای خشک شود چون در آن صورت دیگر جوانه نخواهد زد. همواره حوله را خیس نگه دارید. می‌توانید حوله خیس را داخل یک پاکت پلاستیکی قرار دهید تا زود خشک نشود.

خشک کردن هسته

سبزه نوروز درست کنید

مرحله سبز شدن هسته‌ها

۵. هسته‌ها را به گلدانی آماده منتقل کنید

هنگامی که هسته‌ها جوانه زدند، آن‌ها را به گلدان منتقل کنید. ارتفاع گلدان شما باید نزدیک به ۱۰ سانتیمتر باشد و زیر آن حفره‌های زهکشی (برای خروج آب اضافی از گلدان) قرار داشته باشد. قسمت پایینی گلدان را با لایه‌ای از سنگ‌ریزه بپوشانید تا زهکشی (خارج شدن آب اضافی از گلدان) را افزایش دهد و سپس گلدان را با خاک مناسب گلدان پر کنید. در مرحله بعد حفره‌ای به اندازه ۱٫۳ سانتیمتر با دستتان داخل گلدان ایجاد کنید و هسته‌ها را با فاصله‌ها نه خیلی کم از هم، درون آن بگذارید و با خاک رویش را بپوشانید.

حبوبات و غلات

۶. گلدان را در برابر نور خورشید قرار دهید

با آماده شدن گلدان، آن را در معرض نور مستقیم و کافی خورشید قرار دهید. به زودی سبزه نوروز شما حاضر خواهد داشت.

برای مطالعه بیشتر:

برگردان:
فاطمه بدری
کلیدواژه:
Submitted by editor71 on