راهنمای قدم به قدم سرگرم کردن کودک- قسمت نخست

عنوان لاتین:
An Age-by-Age Guide to Entertaining Children

قسمت دوم این مقاله را در لینک زیر بخوانید:

راهنمای قدم به قدم سرگرم کردن کودکان- قسمت دوم

آنچه می‌خوانید راهنمای قدم به قدم و چند پیشنهاد برای سرگرم کردن کودک است که به شما آگاهی می‌دهد در هر مرحله‌ای از رشد کودک، چه بازی‌هایی می‌تواند برای او جذاب و سرگرم‌کننده باشد.

پیش از آن‌که من خودم بچه داشته باشم، همیشه در دورهمی‌های فامیلی، با کودکان اطرافم رفتار ناشیانه‌ای داشتم. البته دوست داشتم با بچه دیگران بازی کنم یا حتی - درصورتی‌که دوستی می‌خواست که مواظب بچه‌اش باشم – بدانم که چطور سر آن بچه را گرم کنم، ولی چیزی دراین‌باره نمی‌دانستم. با دانستن چند نکته برای آب کردن یخ آن‌ها (ارتباط برقرار کردن) متوجه می‌شویم این کار چندان سخت نیست.

صفر سالگی: نوزاد فقط دوست دارد صورت شما را ببیند (یا در میان دستان شما بخوابد)

اگر این موقعیت را داشتید که از نوزادی مراقبت کنید، زیاد به آن فکر نکنید. اگر نوزاد خواب‌آلود یا به اطراف بی‌توجه بود، فقط او را محکم در آغوش بگیرید. سرش روی شانه شما آرام می‌گیرد. اگر خواستید بیشتر خوشحالش کنید کمی هم تکانش دهید: راه بروید یا روی صندلی گهواره‌ای بنشینید، یا با نوازش باسنش او را به‌آرامی تکان دهید.

اگر نوزاد بیدار بود، نقطه‌ای روی پاهایتان یا روی مبل پیدا کنید که با قرار گرفتن در آن، بتواند به شما خیره شود. فقط حرف بزنید یا آواز بخوانید، این کار می‌تواند برای سرگرم کردن کودک مناسب باشد. نمی‌دانید چه بگویید؟ سرود الفبا را امتحان کنید. برای آن‌که نوزاد را بیشتر سرگرم کنید هنگام آواز خواندن، دستان خود را حرکت دهید یا بینی او را با دماغتان لمس کنید.

سرگرم کردن کودک

صفر تا سه‌سالگی: نوپایان عاشق حرکات خنده‌دار هستند

برای این گروه سنی باید سطح بازی را ارتقا دهید. آن‌ها می‌توانند جیغ کشیدن شما را هر بار ببینند. شما باید برای آن‌ها سرگرم‌کننده باشید. سخت به نظر می‌آید؟ قطعاً نه:

  • چیزی بالای سر خود بگذارید؛ این کار برای آن‌ها خنده‌دار است.
  • علت و معلول احمقانه‌ای ایجاد کنید. وقتی من انگشت پایم را می‌گیرم صدای «بامب» می‌دهد! (باید با صداسازی، صدایش را درآورید)
  • اشیا را روی همدیگر قرار دهید. اگر بلوک‌های خانه‌سازی دارید از آن استفاده کنید وگرنه از وسایل آشپزخانه. این انتظار را داشته باشید که چیزهایی را که روی هم گذاشته‌اید فورا فرو بریزد. این خودش بخشی از بازی برای سرگرم کردن کودک است.
  • انگشتان خود را روی زمین حرکت دهید. اکنون دستان شما یک عنکبوت است: حالا عنکبوت قلقلکی دارد می‌آید پیش تو!

قرار نیست شما هر کودکی را که دیدید بالا بیندازید یا قلقلک دهید. ممکن است کودک با شما مانند یک غریبه، محتاطانه رفتار کند و این خوب است. به آن‌ها عنکبوت قلقلکی را نشان دهید و با آن خودتان را قلقلک دهید. ممکن است کودک نگاه کند، گاهی اوقات هم می‌خواهد خودش را وارد بازی کند: شما را قلقلک بدهد یا شما او را قلقلک بدهید.

سرگرم کردن کودکان

مورد مشابه با فعالیت‌های دیگر: ممکن است کودک بخواهد برج شما را بریزد یا بخواهد ببیند که چگونه یک حیوان پارچه‌ای برج شما را خراب می‌کند. اگر زمانی که حیوان پارچه‌ای برج را خراب می‌کند شما نگاه نکنید و بعد وانمود کنید که عصبانی شده‌اید، بیشتر خوشحال می‌شود. دو مورد دیگر نیز وجود دارد که می‌توانید انجام دهید و مطمئناً اثربخش است (البته با تجارب محدود من) اما به برنامه‌ریزی قبلی نیاز دارد:

۱. شعبده‌بازی: اگر شعبده‌بازی بلدید آن را برای کودک نوپا انجام دهید. مغز کوچک او در حال کشف حرکات فیزیکی است و به‌سادگی مبهوت می‌شود.

شعبده

۲. حباب‌ها: برای کودکان با آب و صابون، حباب بسازید. کودکان درحالی‌که می‌خندند، می‌دوند و سعی می‌کنند حباب‌ها را بترکانند.

حباب بازی

برای مطالعه بیشتر:

برگردان:
فرشته یزدانی
نویسنده
Beth Skwarecki
Submitted by editor71 on