معرفی کتاب و فیلم پیتر خرگوشه

داستان خرگوش کوچولو

داستان خرگوش کوچولو یا  پیتر خرگوشه یکی از محبوب‌ترین کتاب‌های تصویری کودکان است. این کتاب که نویسنده و تصویرگر آن خانم هلن بئاتریکس پاتر است برای اولین بار با همین قطع کوچک در سال ۱۹۰۲ به چاپ رسیده است. و تا کنون بارها و بارها تجدید چاپ شده و برنامه ها تلوزیونی، نمایش ها و باله های بسیاری نیز بر مبنای آن ساخته شده است. نخستین ترجمه فارسی از «داستان پیتر خرگوش» با نام «داستان چهار خرگوش» از سوی بنگاه استرلینگ در سال ۱۳۳۹ منتشر شده است.

 

پیتر خرگوشه

جلد نسخه چاپی ۱۹۰۱ به صورت خصوصی

زمانی که بئاتریکس پاتر ۲۷ ساله بود در یکی از تعطیلات تابستانی خانوادگی در اسکاتلند، داستانی در رابطه بچه خرگوشی شیطان را برای پسر ۵ ساله مستخدم خود گفت. داستانی که پسرک آن را بسیار دوست داشت.  این میل و اشتیاق بئاتریکس را تشویق کرد تا داستان را به همراه تصاویر آبرنگی که برای آن ساخته بود به چاپ برساند. او کتاب را در سال ۱۹۰۱ آماده کرد اما در آن زمان هیچ ناشری حاضر به چاپ آن نشد. در اکتبر ۱۹۰۲ انتشارات فردریک وارن و همکاران حاضر به چاپ کتاب (داستان پیتر خرگوش) در ۸۰۰۰ نسخه و در قطع کوچک شد. 

پیتر خرگوشه

کتاب به همراه تصاویر زیبا و رنگی پاتر به چاپ رسید و بسیار مورد اقبال عمومی قرار گرفت به گونه ای که تا پایان همان سال ۲۸۰۰۰ نسخه از کتاب به چاپ و فروش رسید. پاتر کتاب بعدی خود با نام ماجرای نوتکین سنجاب را در سال ۱۹۰۳ با همان شیوه کتاب قبلی به چاپ رساند.

فروش بالای کتاب ها بئاتریکس را از نظر مالی به خانواده اش بی نیاز ساخت. او در سال ۱۹۰۵ مخفیانه با ناشر خود نورمن وارن نامزد شد. مسئله ای که باعث اختلاف شدید او با خانواده اش شد. اما این نامزدی به ازدواج نیانجامید چرا که نورمن به سبب ابتلا به بیماری سخت مدتی کوتاه پس از نامزدی در گذشت.

پیتر خرگوشه

 پس از مرگ نامزدش بئاتریکس پاتر خانه ای ویلایی در روستایی در نزدیکی دریاچه مورد علاقه اش (دریاچه دیستریکت) خرید و مزرعه ای کوچک برای خود به راه انداخت که حضور آن را در بسیاری از کتاب های تصویری او می توان دید.

پاتر به دلیل این که می دید این منطقه طبیعی زیبا به وسیله خانه سازان در معرض خطر نابودی قرار دارد، سعی کرد با درآمد خود که از فروش کتاب هایش به دست می آورد و هم چنین ارثیه خانوادگی اش، تا می توانست زمین ها و مزرعه های اطراف دریاچه را خریداری کند. این کار او تا حد زیادی جلوی ساخت و ساز در منطقه را گرفت و سبب محبوبیت بئاتریکس در میان روستاییان شد.

مجموعه کتاب‌های پیتر خرگوشه در ایران از سوی ناشران مختلفی به چاپ رسیده است. درباره داستان خرگوش کوچولو بیشتر بخوانید.

پیتر خرگوشه

خرید کتاب داستان خرگوش کوچولو

انیمیشن پیتر خرگوشه

انیمیشن پیتر خرگوشه (انگلیسی: Peter Rabbit) یک فیلم در سبک سه بعدی-کامپیوتری-ماجراجویی-کمدی به کارگردانی ویل گلوک است که در سال ۲۰۱۸ منتشر شد.

پیتر خرگوشه

  •  کارگردان: ویل گلوک
  • تهیه‌کننده: ویل گلوک و زارع نبلندیان
  • فیلم‌نامه‌نویس: راب لیبر، ویل گلوک
  • داستان: راب لیبر، ویل گلوک بر پای پیتر خرگوشه اثر بئاتریکس پاتر

پیتر خرگوشه

دوشیزه پاتر

در سال ۲۰۰۶ کریس نونان فیلم سینمایی بر اساس زندگی بئاتریکس پاتر ساخت. در این فیلم بازیگرانی همچون رنی زلوگر، ایوان مک‌گرگور، امیلی واتسون، بیل پترسون و باربارا فلاین ایفای نقش کرده‌اند.

پیتر خرگوشه

گردآورنده:
سپیده سیف اشرفی
Submitted by editor on