کتابخانه‌های سیار و هوشنگ مرادی کرمانی دو نامزد کانون پرورش فکری برای جایزه آسترید لیندگرن ۲۰۱۹

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، هوشنگ مرادی‌کرمانی و کتابخانه‌های سیار روستایی کانون را برای دریافت جایزه آسترید لیندگرن سال ۲۰۱۹ نامزد کرد.

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان همچون سال گذشته هوشنگ مرادی ‌کرمانی را در بخش نویسنده کتاب کودک و نوجوان و کتابخانه‌های سیار روستایی کانون پرورش فکری را در بخش پروژه‌های ترویج کتابخوانی به عنوان نامزدهای این جایزه در سال ۲۰۱۹ معرفی کرد.
هوشنگ مرادی کرمانی از نویسندگان مطرح ادبیات کودکان ایران است که آثارش به زبان‌های دیگر هم ترجمه شده است. او  در سال‌های ۲۰۰۷ و  ۲۰۰۸ هم از سوی شورای کتاب کودک به سبب «قلم روان و توانایی‌های منحصر به‌فرد» نامزد دریافت جایزه آسترید لیندگرن شد. هوشنگ مرادی کرمانی در سال ۱۹۹۲ هم نامزد دریافت جایزه هانس کریستین آندرسن از ایران بود.

مراکز سیار کانون کتابخانه‌هایی است که در آن مربی به منظور توسعه فرهنگ کتاب‌خوانی و کشف و پرورش استعدادهای کودکان و نوجوانان با یک دستگاه خودروی مجهز به کتاب و امکانات فرهنگی هنری به روز به روستاها و مناطق شهری کم برخوردار از امکانات فرهنگی می‌رود و فعالیت‌های متنوعی را به مخاطبان خود (۶ تا ۱۷ سال) ارایه می‌کند.

براساس خبری که ۸ مرداد امسال در سایت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان منتشر شد، کانون هم‌اکنون دارای ۱۶۹ کتابخانه سیار در سراسر ایران است.
خدمت‌رسانی سیار کانون پرورش فکری به کودکان ایرانی از سال ۱۳۴۵ و ابتدا با استفاده از چهارپایان به کودکان عشایر قشقایی در استان فارس آغاز شد و بعدها کتابخانه‌های سیار کانون با استفاده از خودروهای مختلفی مانند جیپ، لندرور، مینی‌بوس، اتوبوس و... در مسیر روستاهای کشور و توسعه فرهنگ کتابخوانی در ایران قرار گرفتند.

کتابخانه های سیار روستایی کانون پرورش فکری

 

جایزه آسترید لیندگرن، بزرگ‌ترین جایزه جهانی ادبیات کودک و نوجوان پس از جایزه هانس کریستین اندرسن است که از سال ۲۰۰۲ برای بزرگ‌داشت نام و یاد آسترید لیندگرن، نویسنده برجسته ادبیات کودکان و با هدف ترویج ادبیات ناب کودکان و نوجوانان جهان بنیان‌گذاری شده است. هدف از اهدای این جایزه تقویت و بالا بردن کیفیت ادبیات کودک و نوجوان و همچنین بالا بردن حقوق کودکان در جهان است.
در ايران شوراى کتاب کودک، کانون پرورش فکرى کودکان و نوجوانان، مؤسسه پژوهشى تاريخ ادبيات کودکان و انجمن نویسندگان کودک و نوجوان سازمان‌هاىی هستند که می‌توانند از ایران افراد و موسسات را برای دریافت این جایزه  نامزد کنند.
شورای کتاب کودک نیز فرهاد حسن‌زاده را به عنوان نویسنده و طرح «با من بخوان» موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان را در بخش ترویج خواندن برای دریافت جایزه آسترید لیندگرن ۲۰۱۹ معرفی کرده است.
جمشید خانیان به عنوان نویسنده و علی اصغر سیدآبادی به عنوان مروج کتابخوانی هم از طرف انجمن نویسندگان کودک و نوجوان نامزد این جایزه در سال ۲۰۱۹ هستند.  

از نویسندگان برنده این جایزه که در ایران شناخته شده‌اند می‌توان به موریس سنداک، کریستینه نوستلینگر و کاترین پاترسون اشاره کرد و در بخش ترویج کتابخوانی هم سازمان پریسا و موسسه آموزش های اجتماعی تامر از موسسات ترویج کتابخوانی هستند که موفق شده‌اند این جایزه بزرگ را دریافت کنند.

نویسنده
شبنم عیوضی
Submitted by editor3 on