هوشنگ مرادی کرمانی نامزد دریافت جایزه آسترید لیندگرن ۲۰۱۹ از سوی موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان

هوشنگ مرادی کرمانی از سوی موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان برای دریافت جایزه آسترید لیندگرن ۲۰۱۹ معرفی شد.

موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان، هوشنگ مرادی کرمانی، نویسنده برجسته ادبیات کودکان ایران و خالق «قصه‌های مجید»، را برای دریافت جایزه آسترید لیندگرن ۲۰۱۹ نامزد کرد.

موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان بر این باور است، که نامزد کردن هنرمندان و کوشندگان حوزه فرهنگ کودکی و دستیابی این هنرمندان و کوشندگان به جایزه‌هایی مانند جایزه جهانی آسترید لیندگرن، نیاز به نقشه راه دارد. تاثیر ماندگار بر فرهنگ خودی (تالیف)، گسترش در فرهنگ دیگری (ترجمه) برای هنرمندان و پایداری و نوآوری برای کوشندگان لازمه یا مولفه‌های بنیادی برای معرفی نامزدهاست.

با توجه به این نگرش، موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان، هوشنگ مرادی کرمانی را به دلایل زیر به عنوان نامزد خود برای دریافت جایزه جهانی آسترید لیندگرن معرفی می‌کند:

•    هوشنگ مرادی کرمانی، در داستان‌های خود زندگی کودکانی را به روایت می‌آورد که در جامعه دیده نمی‌شوند یا صدای بی‌صدای جامعه هستند. روایت زندگی این کودکان، به صدا درآوردن این آواهای خاموش است.
•    آثار مرادی کرمانی برآمده از تجربه‌های زیسته او هستند و این ویژگی جایگاه او را در میان نویسندگان واقع‌گرای کودکان و نوجوانان برجسته می‌سازد.
•    هوشنگ مرادی کرمانی، شناخته شده‌ترین نویسنده ایرانی در سطح جهانی است. معیار موسسه برای این شناختگی عنوان‌های پرشمار از کتاب‌های این نویسنده است که به زبان‌های دیگر ترجمه شده و با استقبال مخاطبان خود در حوزه فرهنگی این زبان‌ها یا کشورها روبه رو شده است.

یادآوری می‌شود که هوشنگ مرادی کرمانی امسال از طرف کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نیز برای دریافت جایزه آسترید لیندگرن نامزد شده است.

مرادی کرمانی پیش از این هم در سال‌های ۲۰۰۷ و  ۲۰۰۸ از سوی شورای کتاب کودک به سبب «قلم روان و توانایی‌های منحصر به‌فرد» نامزد دریافت این جایزه بود. او همچنین در سال ۱۹۹۲ نامزد دریافت جایزه هانس کریستین آندرسن بود.

دیگر نامزدهای امسال جایزه آسترید لیندگرن علاوه بر هوشنگ مرادی کرمانی، فرهاد حسن‌زاده، برنامه «با من بخوان» موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان، جمشید خانیان، علی اصغر سیدآبادی و کتابخانه‌های سیار روستایی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان هستند که از طرف سه سازمان نامزدکننده دیگر انتخاب و معرفی شده‌اند.  

جایزه آسترید لیندگرن، بزرگ‌ترین جایزه جهانی ادبیات کودک و نوجوان پس از جایزه هانس کریستین اندرسن است که از سال ۲۰۰۲ برای بزرگ‌داشت نام و یاد آسترید لیندگرن، نویسنده برجسته ادبیات کودکان و با هدف ترویج ادبیات ناب کودکان و نوجوانان جهان بنیان‌گذاری شده است. هدف از اهدای این جایزه تقویت و بالا بردن کیفیت ادبیات کودک و نوجوان است.

قصه های مجید نوشته هوشنگ مرادی کرمانی

نویسنده
شبنم عیوضی
Submitted by editor3 on