خوانش کتابی درباره مراقبت‌های جنسی به خردسالان در برنامه خواندن در موزه

در پنجاه و پنجمین برنامه از سلسله برنامه‌های هفتگی «خواندن در موزه» کتابی با موضوع آموزش مراقبت‌های جنسی برای خردسالان خوانده خواهد شد.

در روز ۲۴ مهر ماه کتاب «من همه را دوست دارم اما..» نوشته دکتر شهین علیایی زند، استاد دانشگاه و بنیان‌گذار نخستین موسسه پیشگیری از آزار جنسی کودکان و نوجوانان با حضور نویسنده در موزه ملی علوم پزشکی خوانده خواهد شد.

کتاب «من همه را دوست دارم اما..» که به تازگی برای بار چهارم چاپ شده است در زمینه آموزش مراقبت‌های جنسی به کودکان خردسال تالیف شده است. ویژگی مهم این کتاب این است که بر اساس فرهنگ ایرانی تالیف شده است. این کتاب برگرفته از پژوهش‌های تخصصی مولف است که کمک می‌کند ارتباط درستی با مخاطب خود برقرار کند. کتاب روایتی ساده با فونت مناسب و تصاویر دوست‌داشتنی به کودکان ۴-۵ ساله می‌آموزد که حریم شخصی آن‌ها تا کجا می‌تواند باشد. این کتاب می‌تواند فرصتی مناسبی برای شروع گفت‌وگوی والدین با کودکان در زمینه آموزش مراقبت‌های جنسی باشد.

این برنامه برای مربیان، آموزگاران، تسهیل‌گران، والدین و همه کسانی که در راه آموزش کودکان گام برمی‌دارند سودمند خواهد بود.

درباره نویسنده کتاب «من همه را دوست دارم اما...»

 دکتر شهین علیایی زند، استاد دانشگاه و بنیان‌گذار نخستین موسسه پیشگیری از آزار جنسی کودکان و نوجوانان در خاورمیانه و پـایه‌گذار مــطالعات در زمینه کودکان و نوجوانان ایرانی است. علیایی زند در سن هفده سالگی از پایان دوره دبیرستان راهی ایالات متحده امریکا شد و مدارک کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری تخصصی خود را در زمینه روانشنـاسی و مشــاوره از دانشگاه‌های داکوتای شمالی، مینه سوتا و کلمبیا دریافت کرد و موفق به دریافت بــورس‌های تحــصیلی گوناگون از دانشگاه‌های امریکا نیز شد. دکتر علیایی زند پس از پایان دوره‌های تحصیلی راهی ایران شد و بلافاصله در کسوت استادی دانشگاه آغاز به کار کرد. علیایی زند هم اکنون مشغول تدریس، طبابت و پژوهش در زمینه روانشناسی است.

درباره طرح خواندن در موزه

نهاد بین‌المللی کمیته ملی موزه‌ها (ایکوم) سال ۲۰۱۷ را سال گفت وگوهای مناقشه‌انگیز در موزه‌ها نام‌گذاری کرد. همین نام‌گذاری علتی برای خلق ایده‌ای به نام «خواندن در موزه» شد که با ابتکار لیلا کفاش‌زاده، مروج کتابخوانی شورای کتاب کودک و کارشناس میراث فرهنگی در موزه‌ها به اجرا در آمد.

کتاب خواندن در موزه‌ها به صورت گروهی از ۲۱ خرداد ۱۳۹۶ در تهران آغاز شد. در این طرح ابتدا موزه‌ها بر حسب علاقه و استقبالی که از طرح می‌کنند و کتاب‌های مرتبط با فضا و اشیا موجود در سالن‌های‌شان، انتخاب می‌شود. سپس با انتشار فراخوان در فضاهای مجازی از مردم دعوت می‌شود تا در این نشست ‌ها شرکت کنند. در روزو ساعت مقرر (سه‌شنبه‌های هر هفته از ساعت ۲-۳) بخش‌هایی از کتاب انتخاب شده در مجاورت اشیا تاریخی مرتبط با موضوع بلندخوانی می‌شود. هدف از این طرح از یک سو ترویج و ترغیب مردم به کتاب و کتاب‌خوانی و از سوی دیگر ایجاد انگیزه و علاقه به بازدید از موزه‌ها به صورت گروهی است. در این طرح سعی شده است تا با بیان مفاهیم مستتر در اشیا تاریخی، بازخوانی وقایع تاریخی متناسب با فضای موزه‌ای و مهم‌تر از همه لذت بردن از کتاب‌ها، فضایی فراهم شود تا موزه‌ها به عنوان مکان‌هایی فرهنگی به بستری برای گفت‌وگو بدل شوند.

همچنین شرکت موزه‌ها در این طرح یک حلقه مفهومی و فصل مشترک بین موزه‌ها ایجاد می‌کند که خود زمینه‌ای برای  پیشبرد اهداف فرهنگی در موزه‌های کشور خواهد بود.

این طرح در چهارمین دوره جشنواره تقدیر از مروجان کتاب‌خوانی برنده شد.

یادآوری می‌شود که تا کنون در این طرح ۵۳ عنوان کتاب در ۲۸ موزه و مکان فرهنگی در طول این دو سال خوانده شده است.

نشانی: خیابان كارگر شمالی، خیابان شانزدهم (فرشی مقدم) ورودی درب شماره (۲) پردیس شمالی دانشگاه تهران،  موزه ملی تاریخ علوم پزشكی ایران.

سه شنبه ۲۴ مهرماه ۱۳۹۷، ساعت ۱۴

نویسنده
شبنم عیوضی
Submitted by editor3 on