کتابخوانی بر تکامل زبان، تفکر و خلاقیت نوزاد تاثیرگذار است

دکتر «گیتا موللی» عضو هیات علمی و مدیر اطلاع رسانی پزشکی و انتشارات دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی در گفت وگو با خبرنگار دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی به مناسبت هفته کتاب گفت: کتابخوانی برای کودک، باید از سن نوزادی آغاز شود چون پرورش کودک با کتاب، در تمام حوزه‌های یادگیری او موثر است.

این محقق و متخصص روانشناسی کودکان استثنایی افزود: کتابخوانی برای کودک، در ارتقای سلامت کودک و بر تکامل زبان، گفتار، تفکر، خلاقیت و توانایی او تاثیرگذار است و از او، یک فرد علاقه‌مند به کتاب و کتابخوانی می‌سازد.

او اظهار داشت: باید کتاب در دسترس کودک باشد و مرتب برای او، خوانده شود تا مهارت‌های پایه‌ای کتابخوانی از همان سنین نوزادی در کودک شکل بگیرد و حتی دست گرفتن، ورق زدن، نگاه کردن به شکل‌ها و حروف در کتاب، نوزاد را با کتابخوانی آشنا می‌کند.

   دکتر موللی با تاکید بر اینکه کتاب باید مانند وسایل اسباب‌بازی، در کنار و در دسترس کودک باشد، افزود: کودک تا پیش از یک سالگی ممکن است کتاب را در دهان ببرد و یا پاره کند، لذا باید در این سنین، از کتاب های خاص غیرکاغذی و قابل شستشو برای او استفاده کرد.

   این محقق حوزه سلامت کودکان، افزود: کتابخوانی برای کودکان باید با شعر، بازی، حرکت و فعالیت‌های دلخواه کودک همراه باشد.

او با تاکید بر اینکه ورود کودکان به دوره ابتدایی، نباید آنان را از کتاب‌های غیردرسی دور کند، گفت: کودکان از سنین دبستان نیز می‌توانند به کتابخوانی علاقه‌مند شوند و اگر کودکان ما کتابخوانی را بیاموزند و با عشق به کتاب، بزرگ شده و پرورش یابند، در آینده جوانان کتابخوانی خواهیم داشت.

   دکتر موللی به والدین توصیه کرد: برای آشنایی با چگونگی انتخاب کتاب مناسب برای فرزند خود و چگونگی کتابخوانی جذاب برای کودک، از مطالب آموزشی و تخصصی سایت کتابک زیر مجموعه «موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان» استفاده کرده و روی مطالب آموزشی تامل کرده و تمرین کنند.

نویسنده
گروه خبر کتابک
Submitted by editor3 on