گفت‌وگو با رضوان مددی‌نژاد سرپرست کتابخانه مرجع کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان

رضوان مددی نژاد فارغ التحصیل کارشناسی ارشد رشته کتابداری واطلاع رسانی هستم. با توجه به علاقه فراوانی که به کودکان ودنیا بی آلایش آنها داشتم درسال ۶۹ وارد کتابخانه شماره ۸ کانون پرورش فکری شدم و به‌عنوان مربی طرح پژوهشی آموزش پیش دبستانی کودکان فعالیت فرهنگی‌ام را شروع کردم؛ پس ازپایان طرح ازسال ۷۵ به‌عنوان کتابدار در راه اندازی کتابخانه مرکز آفرینش‌های فرهنگی وهنری کانون (حجاب) وظیفه خدمت به کودکان و نوجوانان را برعهده گرفتم.

سرانجام درسال ۸۳ بعد از گذشت سال‌ها تجربه در کتابخانه‌های کودک ازفضای کودک و نوجوان به دنیای بزرگسالانی که برای کودکان ودرباره آن‌ها تحقیق و پژوهش می‌کردند وارد شدم. با بازنشستگی مدیر وقت از سال ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۰ به‌عنوان سرپرست کتابخانه مرجع ادامه فعالیت دادم, و از سال ۱۳۹۲ تا اکنون نیز در سمت ریئس گروه کتابخانه مرجع مشغول به فعالیت می‌باشم.

کتابخانه مرجع چه زمانی راه اندازی شد؟ اکنون ازجنبه منابع وخدمات درچه وضعیتی است؟

بعدازپیروزی انقلاب اسلامی و پس از ادغام دوکتابخانه (مرکزی وکتابخانه مرجع کودک واقع درخیابان جم), کتابخانه مرجع درسال ۱۳۵۸ تشکیل شد.

درحال حاضر این کتابخانه، کتابخانه تحقیقاتی و مرجع اصلی فراهم آوری اطلاعات درحوزه ادبیات, هنر, فرهنگ کودک ونوجوان در ایران است و با مجموعه‌ای بالغ بر ۱۰۲۹۸۱۰ نسخه کتاب فارسی (کودک وبزرگسال),۲۷۰۳۴ نسخه کتاب غیرفارسی کودک (به ۲۵ زبان مختلف) و بزرگسال, ۱۹۳۱ پایان نامه فارسی, و نه پایان نامه غیرفارسی,۲۳۲۴۳ منابع دیجیتال,۱۱۹۷ منابع دیداری و شنیداری فارسی,۱۰۳ منابع دیداری غیرفارسی,۲۶۶ پیایندغیرفارسی, ۹۱۱ پیایند فارسی طرح تحقیقاتی /پروژه‌های فارسی ۸۷ رکورد ورودی شده یکی از جامع‌ترین کتابخانه‌های تخصصی در سطح کشور به شما می‌آید.

کتابخانه مرجع کانون به چه کسانی و با چه شرایطی خدمات می‌دهد؟

مخاطبان ما پژوهشگران, نویسندگان, تصویرگران, ناشران, کارمندان آموزش وپرورش, دانشگاهیان رشته‌های هنر و علوم انسانی و کلیه افرادی که به نوعی برای کودکان و نوجوانان فعالیتی دارند هستند. این گروه ازمخاطبان می‌توانند با ارائه نمونه‌ای از آثار خود و یا کارت دانشجویی وپرداخت حق عضویت بصورت دائمی یا موقت از امکانات کتابخانه استفاده کنند.

کارکنان کتابخانه مرجع چه شماری هستند وحوزه کاری آنان چیست؟

کارکنان کتابخانه مرجع ۱۴ نفر نیروی متخصص است که اکثراً فارغ التحصیل رشته کتابداری واطلاع رسانی می‌باشد. که در بخش مرجع و امانت, سفارشات, فهرست‌نویسی, نشریات, بخش کودک فارسی وغیرفارسی وخدمات ماشینی مشغول به فعالیت‌اند.

رضوان مددی‌نژاد سرپرست کتابخانه مرجع کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان

کتابخانه مرجع چه فعالیت‌های فرهنگی درارتباط با کار خود مانند نمایشگاه‌های دوره‌ای ونشست ها انجام می‌دهد؟

ازفعالیت های کتابخانه می‌توان به موارد زیر اشاره داشت: به غیر از فعالیت‌های حوزه اطلاع رسانی مثل کمک به امر آموزش و پذیرش کارآموزان رشته کتابداری, فعالیت‌های زیر را هم عهده دار است:

تدوین و چاپ کتابشناسی کتاب‌های کودک ونوجوان؛ تدوین و چاپ اصطلاح‌نامه کودکان؛ تدوین وچاپ کتاب‌های برگ‌های ماندگار (برنده جوایز کتا ب‌های کودک)؛ برپایی نمایشگاهی از مجموعه منابع کتابخانه به‌صورت ویژه و با موضوع‌های مختلف؛ برگزاری نشست‌های تخصصی ترویج خواندن که محوریت اصلی آن توسعه و ترویج فرهنگ کتابخوانی در کتابخانه ها و در بین کودکان ونوجوانان است.

آیا کتابخانه مشاوران آشنا دراختیار دارد که به درخواست کنندگان دراین حوزه مشاور بدهد؟

همکارانی که در کتابخانه مشغول به فعالیت هستند تسلط کافی برحوزه ادبیات کودک دارند و با گردآوری, ذخیره بازیابی و اشاعه اطلاعات کتاب‌ها و نشریات به مراجعه کنندگان مشاور می‌دهند البته لازم به ذکر است از تجربیات و پیشنهادات عزیزانی که در این حوزه فعالیت دارند و نیز اعضای کتابخانه استقبال می‌شود.

آیا شما با نهادهای دیگر مانند شورای کتاب, مرکز تحقیقات دانشگاه شیراز درارتباط هستید؟

بله

منابع داخلی وخارجی کتابخانه چگونه تأمین می‌شود؟

کتابخانه مرجع ملزم به گردآوری منابع بامشخصات زیر است:

تمامی آثار مکتوب منتشر شده برای کودک و نوجوان داخلی کشور اعم از کتاب, نشریه, جزوه, خبرنامه.....

گزیده آثار مکتوب برای کودکان و نوجوان خارج ازکشوراعم از کتاب ونشریه...

گزیده آثار مکتوب فارسی وغیر فارسی در حوزه هنر وادبیات, تعلیم وتربیت و روانشناسی درباره کودک ونوجوان, که معمولاً منابع غیرفارسی و نشریات هرساله از طریق لیستی که توسط همکاران بخش سفارشات تهیه می‌شود به کارگزار سفارش داده می شود تا ازخارج کشور تهیه وتأمین گردد. در بخش نشریات فارسی همکاران بخش نشریات ازطریق اشتراک سالانه کار تمدید و خرید را انجام می‌دهند. منابع فارسی هم براساس کاتالوگ‌هایی که در ابتدای هر سال تهیه می‌شود و از طریق خرید از نمایشگاه های بین المللی کتاب وکتابفروشی‌ها و از طریق ناشران داخلی تأمین می‌گردد.

آیا کتابخانه مرجع به عنوان یکی از نهادهای محوری درپژوهش ادبیات کودکان با کتابخانه مرجع ادبیات درخارج از ایران ارتباط دارد؟

به منظور بر قراری پیوندهای بین المللی و فراهم آوری امکان تبادل اطلاعات و دستاوردهای تحقیقاتی یک سری زیر ساخت‌های سازمانی نیاز است که امید است هرچه زودتر این اتفاق انجام شود.

به عنوان سرپرست کتابخانه فکر می‌کنید باید چه کارهایی انجام شود که کیفیت کار درکتابخانه بهتر وحوزه کاری آن گسترش یابد؟

به روز رسانی و تقویت بانک‌های اطلاع رسانی منابع موجود با تخصیص بودجه؛ ایجاد تسهیلاتی که سبب حضور همکاران کتابخانه درعرصه‌های ملی و بین‌المللی به منظور توانمندسازی حرفه‌ایی آنان خواهدشد, دیجیتال نمودن منابع که باعث می‌شود منابع به راحتی دردسترس مخاطبان داخلی وخارجی قرار گیرد از مواردی است که باعث بالابردن کیفیت کار در کتابخانه خواهد شد.

نویسنده
گروه خبرکتابک
Submitted by admin on