کسی یه هدهد سفید تو کتابخونه ندیده؟

از کتاب، با کتاب، تا کتاب

برای نوجوانان

هدهد سفید کتابی است که به تازگی برای نوجوانان عضو کتابخانه‌های عمومی منتشر شده است. بر اساس آنچه در ‍‍پیش‌گفتار کتاب با عنوان «پایه سفر هستید؟» آمده، هدهد سفید می‌خواهد راوی سفر به سوی کوه قاف دانش و فرهنگ و آگاهی و مهربانی باشد.

برای این سفر مخاطبان نوجوان را به همراهی و همسفری فراخوانده. هدهد سفید کتابی است درباره کتاب و کتابخانه‌ها. عموم داستان‌ها، اشعار، نمایشنامه‌ها، کمیک استریپ و گزارش‌های کتاب به موضوع کتاب و کتابخانه پرداخته‌اند و از این نظر می‌توان گفت نخستین تجربهٔ اینچنین در عرصه ادبیات کودک و نوجوان است.

نکته جالب درمورد کتاب هدهد سفید این است که پیش از یک سوم مطالب کتاب توسط نوجوانان و کودکان نوشته شده است. در بخشی از کتاب نوشته‌های تعداد زیادی از کودکان و نوجوانان شهرهای مختلف ایران درباره یک کتابخانه تخیلی در سال ۱۴۴۴ چاپ شده است؛ و در بخشی دیگر، بچه‌ها تجربه حسی‌شان را درباره کتابخانه‌ای که حالشان را خوب کرده است، نوشته‌اند. مخاطبان کودک و نوجوان فقط در این بخش‌ها نیست که در تولید این کتاب مشارکت داشته‌اند؛ معرفی کتاب‌های خوبی که خوانده‌اند و تصویرسازی داستان دختر کلوچه‌های نخودچی از فرهاد حسن‌زاده، هم توسط خود بچه‌ها انجام شده است.

نویسنده عزیز، عنوان بخشی است که در آن بچه‌ها به نوشته‌های محبوب‌شان نامه نوشته‌اند. در این جلد نامه‌های بچه‌ها به هوشنگ مرادی کرمانی، فرهاد حسن‌زاده و افشین علا چاپ شده است. هدهد قول داده که در جلد بعدی پاسخ این نویسندگان به نامه بچه‌ها را چاپ خواهد کرد.

روزی روزگاری ایران عنوان بخشی از کتاب هدهد سفید است که در آن به ترکمن صحرا، سرزمین اسب و افسانه سفر کرده است و افسانه‌ها و داستان‌های نویسندگان این خطه را روایت کرده است.

۱۰۱ درس برای نویسنده شدن، عنوان مطلبی است از فریدون عموزاده خلیلی درباره داستان‌نویسی، که آن را بر اساس تجربه‌های خود از کارگاه‌های داستان‌نویسی نوشته است. نمایشنامه‌ای برای اجرا در کتابخانه، طنز ته خیار با عنوان هفت خلاف کتابخانه‌ای، داستان ترجمه با عنوان نامه که نشان می‌دهد یک کتابخانه چگونه جان مردم یک شهر را نجات می‌دهد، از دیگر مطالب خواندنی این جلد هدهد سفید است.

اما شاید هیجان‌انگیزترین مطلب هدهد سفید گزارشی است به نام اتوبوس سحرآمیز از یک کتابخانه سیار روستایی. اتوبوس سحرآمیز روایت جذاب کتابخانه منوچهر برزگر است که با اتوبوس کتاب، روستا به روستا می‌رود تا به دست بچه‌های روستایی کتاب بدهد.

"اتوبوس روبروی دبستان روستا می‌ایستد. زنگ تفریح می‌خورد و پسربچه‌ها با روپوش سرمه‌ای رنگ مدرسه با هول و ولا وارد اتوبوس نارنجی رنگ می‌شوند. با هیجانی وصف‌نشدنی، انگار که بعد از مدت‌ها دلتنگی دوست صمیمیشان را دیده‌اند به سمت قفسه‌ها می‌دوند و کتاب‌ها را با علاقه لمس می‌کنند و ورق می‌زنند..."

در پایان، هدهد سفید یک نوید جذاب به نوجوانان مخاطب داده است. اینکه قرار است اعضای کودک و نوجوان کتابخانه‌های عمومی، محبوب‌ترین کتاب‌هایشان را انتخاب کنند و به آن‌ها مدال بدهند؛ مدال هدهد سفید.

هدهد سفید را تیمی از نویسنده‌های کمتر آشنای ادبیات کودک و نوجوان زیر نظر فریدون عموزاده خلیلی منتشر می‌کنند: مریم عربی، ابراهیم قربان‌پور و معصومه یزدانی شورای دبیران کتاب هدهد سفید هستند. این تیم توانسته به خوبی گاهنامه‌ای برای نوجوانان پدیدآورد که اگر چه به یکی از جدی‌ترین موضوعات فرهنگ یعنی کتاب و کتابخانه می‌پردازد، ولی مکتوبی بسیار خواندنی، جذاب و حرفه‌ای را به مخاطب نوجوان عرضه می‌کند.

حالا باید منتظر جلد دوم کتاب هدهد سفید ماند که گویا همزمان با نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران منتشر می‌شود.

هدهد سفید

هدهد سفید

هدهد سفید

هدهد سفید

هدهد سفید

نویسنده
گروه گزارش کتابک
Submitted by editor on