رییس دفتر بین‌المللی کتاب برای نسل جوان: تجربه با من بخوان من را غافلگیر کرد

رییس دفتر بین‌المللی کتاب برای نسل جوان (ای بی)، مینجوو زانگ از کشور چین روز چهارشنبه ۴ اردیبهشت ۱۳۹۸ از موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان و خانه با من بخوان دیدن کرد و با پروژه‌های مختلف موسسه از جمله مطالعات کودکی، پروژه موزه فرهنگ کودکی، کتابک و با من بخوان آشنا شد.

او در بازدید از دفتر موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان از گنجینه کتاب‌های قدیمی کودک و نوجوانان ایران و بخش کوچکی از افزارهای موزه‌ای دیدن کرد.

بازدید رئیس ای بی از موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان

بازدی رئیس ای بی از دفتر موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان

سپس در خانه با من بخوان حضور یافت و با شیوه کار این برنامه آشنا شد و با  آموزشگران و کارشناسان برنامه با من بخوان به گفت و گو نشست.

بازدید رییس دفتر بین‌المللی کتاب برای نسل جوان از خانه با من بخوان

 پس از گزارش کارشناسان با من بخوان که از تجربه‌های خود از مناطق گوناگون سخن گفتند، مینجو زانگ از آمدن به ایران و از نزدیک آشنا شدن با برنامه با من بخوان ابراز خوشحالی کرد و گفت: «برنامه با من بخوان را از پیش می‌شناختم ولی اکنون بسیارغافلگیر شدم. گویی برایم تازه ابعاد و بزرگی‌اش روشن شده است، زنده و قابل‌لمس، می‌توانم به خوبی آن را حس کنم. با من بخوان زنده و پویا است و این زندگی و پویایی را شما در با من بخوان دمیده‌اید. روح با من بخوان در چشم‌ها و لبخندهای شما بازتاب دارد.  واژه‌ای که تمام مدت در توصیف شما به ذهن من می‌آید این است که شما فرشته‌اید. من عمیقا تحت تاثیر این برنامه قرار گرفته‌ام. به عنوان رئیس ای بی متاسفم که پیش از این با من بخوان را این‌گونه نشناخته بودم. و فکر می‌کنم آمدنم به ایران و دیدار با شما قبل از این که دیر شده باشد، تصمیم عاقلانه‌ای بوده است. برنامه با من بخوان تجربه‌ای بسیار موفق و یک مثال بسیار درخشان در ترویج خواندن در سطح دنیاست. برنامه‌های زیادی در زمینه ترویج خواندن در دنیا وجود دارد و افراد بسیاری در این زمینه فعالیت می‌کنند، اما کاری که شما می‌کنید بسیار باکیفیت است و این کیفیت حاصل پژوهش‌هایی است که در این موسسه انجام می‌شود. عملکرد با من بخوان بسیار سیستماتیک، ترغیب کننده و قابل تکراراست و می‌توان در جاهای مختلف دنیا آن را اجرا کرد. امیدوارم بتوانم این برنامه را در کشورهای دیگر از جمله کشور خودم چین معرفی و به اجرا در آورم.»

بازدید رییس دفتر بین‌المللی کتاب برای نسل جوان از خانه با من بخوان

درباره برنامه «با من بخوان»

«با من بخوان» برنامه‌ای برای ترویج کتاب‌خوانی برای همه کودکان به‌ویژه کودکان محروم و در بحران است. این برنامه زیر نظر موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان اجرا می‌شود.

«با من بخوان» بر پایه رساندن کتاب‌های مناسب و باکیفیت به دست همه کودکان بنا شده است، به‌ویژه کودکانی که در وضعیت معمول زندگی به این‌گونه از کتاب‌ها دسترسی ندارند. «همه کودکان حق دارند کتاب‌های باکیفیت بخوانند» در سرلوح این برنامه قرار دارد.

«با من بخوان» بر تقویت سواد پایه و سهیم شدن کتاب با کودکان و نوجوانان با روش بلندخوانی، گفت‌وگو و نمایش در پیوند با کتاب تمرکز دارد تا هم‌زمان با ایجاد لذت و شوق خواندن تأثیرگذاری ژرف‌تری بر ذهن و جان کودکان بگذارد. این برنامه بر اساس این رویکرد، افزون بر گزینش آگاهانه کتاب‌های مناسب و باکیفیت و رساندن آن به دست کودکان، می‌کوشد با برگزاری کارگاه‌های گوناگون، مربیان و آموزگاران را در زمینه بلندخوانی و فعالیت‌های در پیوند با آن توانمند کند.

 

 

نویسنده
گروه خبر کتابک
کلیدواژه:
Submitted by editor3 on